3D Animation Watermarking Using Geometrical Structure and PositionInterpolator

기하학적 구조 및 위치 보간기를 이용한 3D 애니메이션 워터마킹

  • Lee, Suk-Hwan (Dept. of Information Security, Tongmyong University) ;
  • Kwon, Ki-Ryong (Division of Electronics, Computer and Telecommunication Eng., Pukyong University)
  • 이석환 (동명대학교 정보보호학과) ;
  • 권기룡 (부경대학교 전자컴퓨터정보통신공학부)
  • Published : 2006.11.25

Abstract

For real-time animation, keyframe animation that consists of translation, rotation, scaling transform nodes is used widely in 3D graphics. This paper presents geometrical watermarking using vertex coordinates in CoordIndex node and interpolator watermarking using keyvalues in PositionInterpolator node for 3D keyframe animation based on VRML. Experimental results verify that the proposed algorithm has the robustness against geometrical attacks and timeline attacks as well as the invisibility.

3D 그래픽에서는 실시간 애니메이션을 위하여 이동, 회전, 스케일링 변환 노드로 구성되는 키프레임 애니메이션이 널리 이용되고 있다. 본 논문에서는 VRML 기반의 3D 애니메이션 상에서 CoordIndex 노드 내에 꼭지점 좌표를 이용한 기하학적 워터마킹 기법과 PositionInterpolator 노드 내에 키 값을 이용한 보간기 워터마킹 기법을 제안한다. 실험 결과로부터 제안한 방법이 각종 기하학적 공격 및 타임라인 공격에 대한 강인성 및 비가시성을 가짐을 확인하였다.

Keywords

References

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