Abstract
In this paper, 2-D RAKE receiver simulator is made which beamforming technique is applied to in WCI)MA uplink basestation, and the performance is compared with that of 1-D RAKE receiver with varying the number of array elements, RAKE fingers and users. To model angular component of received signal and interfering signals due to multiple access, it is assumed that multiple users are located in the arbitrary direction of the same distance far from the basestation within a sector of the cell, and the channel simulator is made by using Geometry Based Single Bounce Elliptical Model(GBSBEM) suggested by Rappaport. BER performance is compared and analyzed with the various choise of the number of array elements, the number of RAKE fingers, the number of users and Eb/No. These results indicate that increasing the number of array elements eliminates efficiently multiple access interfering signals and improves dramatically BER performance.
본 논문에서는 WCDMA 상향링크 기지국에서 빔 형성 기술을 적용한 2-D RAKE 수신기, 시뮬레이터를 제작하고 그 성능을 배열 안테나 수, RAKE 가지 수 및 총 사용자 수에 따라 1-D RAKE 수신기완 비교 분석하였다. 도심환경에서 수신되는 신호의 방향성분과 다중접속에 의한 간섭신호를 실제에 가깝게 모델링, 하기 위해 다수의 사용자는 셀의 한 섹터 내에서 기지국으로부터 같은 거리만큼 떨어진 임의 방향에 존재함을 가정하고, Rappaport에 의해 고안된 GBSBEM(Geometry Based Single Bounce Elliptical Model)을 응용하여 채널 시뮬레이터를 제작, 사용하였다. 배열 안테나 수와 rake 가지 수를 변화시켜 가며 총 사용자 수에 따른 비트 오율과 신호대 잡음비에 따른 비트오율을 사용하여 성능을 비교, 분석하였다. 그 결과 2-D RAKE 수신기의 배열 안테나 수가 증가함에 따라 다중접속간섭신호를 효과적으로 제거함으로써 비트오율 성능이 획기적으로 개선됨을 알 수 있었다.