Abstract
There is a growing demand to access the broadband internet while on the very fast move. In order to meet these users needs, much research has been made for providing the broadband internet and HDTV services via satellite broadband internet systems even at top train speeds above 200km/h. In this paper, economic analyses on the satellite broadband internet services for KTX are to be reviewed. Broadband internet to trains in Europe are investigated, and Boeing cases for planes are also examined. In the first step, system configuration which is composed of a hub, terminals, satellite, and gap fillers for the tunnel areas has been proposed. A terminal includes a ultra-fast high gain antenna installed on the roof of the train, and APs inside the coaches. Secondly, cost estimation on the capital expenditures as well as operating expenditures has been performed in the proposed configuration. From the european and Boeing cases, demand and tariff are postulated, consequently, service revenues are derived on the scenario basis. Thirdly, estimated costs and derived revenues make up net present value and internal rate of return in each scenario. Finally, conclusions and contribution of this study are presented.
인터넷을 기반으로 하는 IT 눈부신 발전과 더불어 언제, 어디서나, 시간과 장소에 구애받지 않고 인터넷을 사용할 수 있도록 하는 사회적 요구가 구체화 되고 있다. 이러한 요구에 부응하고자 국내에서는 시속 200km이상의 빠른 속도로 이동 중에 있더라도 초고속인터넷이나 방송 서비스를 제공할 수 있는 위성광대역 인터넷 시스템기술을 개발하고 있다. 본 연구에서는 위와 같이 개발된 시스템을 국내 고속철도(KTX)에 적용하여 서비스를 제공할 때, 관련 시설투자에 대한 경제적 타당성을 검토하고i라 한다. 경제성 분석을 위해 현재 유럽에서 이미 제공되고 있는 고속철도 인터넷서비스를 조사하였고, 국내 고속철의 특성을 감안하여 필요시설과 장비를 구성하여 항목별 비용분석을 수행하였다. 해외 사례와 비행기 등의 다른 운송수단에서 예상하고 있는 수요 및 요금 수준에 근거하여 고속철도 인터넷서비스 매출을 시나리오별로 전망하였으며, 각 시나리오에서 계산된 비용과 매출로부터 순현재가와 수익률을 산정 하였다. 본 연구의 결과는 관련 기술 개발에 대한 경제적 타당성 여부를 판단하는데 활용될 수 있으며, 비용효과적인 서비스 설계 및 구현에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.