A study on gifted education through practical report of SSH in Japan

슈퍼 사이언스 하이스쿨의 실천보고서를 통해 본 일본의 영재교육에 관한 연구

  • Published : 2006.06.30

Abstract

This research is the one, that is, analyze the results of SSH at the science and mathematics subject for the advanced student in Japan recently, and searched for the result and the problem. We analyze reported results separately in detail according to the item for the practical report that the school of the whole country where SSH had been experimented from 2002 to 2004 in 31 places had issued for this. Also we discuss some suggestions and ideas for the mathematics and science instruction on the science high school in Korea.

본 연구는 최근 일본에서 실시된 고등학생을 대상으로 한 수학 과학 중심의 슈퍼 사이언스 하이 스쿨(Super Science High School ; 이하 SSH)의 실천 결과를 분석하여 그 성과와 문제점을 살펴본다. 이를 위해 본 연구는 2002년부터 2004년까지 SSH를 실시한 전국의 31개의 학교가 발행한 실천보고서를 대상으로 하여 항목별로 나누어 분석하였으며, 이를 통하여 우리나라 과학 고등학교의 수학 과학 교육에 대한 시사점을 얻고자 한다.

Keywords

References

  1. 井上德之, 毛利衛(2003). スーパーサイエンス. ハイスクール(Super Science High School). 東京 : 數硏出版
  2. 石井彰三(2003). 高校における理數科敎育の新しい展開. ふえらむ. 32
  3. 木村捨雄(2004). スーパーサイエンス. ハイスクール(Super Science High School)と新世 紀型理數系敎育. 日本科學敎育學會誌. 28. 205-206
  4. 木村捨雄(2005). スーパーサイエンス. ハイスクール(SSH)實踐の總合的評価と課題. 新世紀型理數系敎育. 日本科學敎育學會誌. 29. 5-6
  5. 文部科學白書(2002). 平成14年度文部科學省のあらまし. 14. 51
  6. 文部科學時報(2002). 特別記事 科學技術 理科大好きプラン. 科學技術․學術政策局 基盤 政策課. 1519. 51