Journal of the Korean Society for Marine Environment & Energy (한국해양환경ㆍ에너지학회지)
- Volume 9 Issue 4
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- Pages.253-262
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- 2006
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- 2288-0089(pISSN)
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- 2288-081X(eISSN)
Collision Analysis between FRP Fishing Boats According to Various Configurations
여러 가지 충돌 상황에 따른 FRP 어선 간의 충돌 해석
- Jang, In-Sik (Dept. of Mechano-informatics & Design Eng. Hongik Univ.) ;
- Kim, Yong-Seop (Dept. of Naval Architecture & Marine Eng. Hongik Univ.) ;
- Kim, Il-Dong (Graduate School, Dept. of Mechano-informatics & Design Eng. Hongik Univ.)
- Published : 2006.11.25
Abstract
In this paper, collision analysis is carried out between two FRP fishing boats. A computer simulation with finite element method is used to accomplish this objective. At first, a detailed geometric model of the boat is constructed using 3-D CAD program. The formation of a finite element from a geometric data of the boats is carried out using HYPERMESH that is the commercial software for mesh generation and post processing. Twelve collision configurations are established by combining two kinds of contact angle(
경제규모의 증대와 더불어 해상물동량이 많아지고 운행하는 선박의 숫자가 증가함에 따라 해상에서의 해난 사고가 빈번하게 발생하고 있다. 선박의 충돌 사고에 대한 연구는 주로 충돌 사고의 원인 분석에 중점을 두어 왔으나 보다 정확한 분석을 위해서는 역학적인 해석이 더 첨가되어야 한다. 본 연구는 FRP 재질의 어선간의 여러 충돌 상황에서의 시간에 따른 변형 거동에 대한 것이다. 선체에 대한 3차원 기하학적인 모델링을 수행 한 후, 유한요소 모델을 구성하고 역학적인 해석 기법인 유한 요소법을 이용하여 동적 해석을 수행하였다. 7.93톤급의 소형어선과 39톤급의 대형어선을사용하고 두 가지의 충돌각도(