Abstract
The purpose of this study was to identify the service encounter blueprint by types of restaurants in order to manage moment of truth when customers who visit a restaurant encounter services. The service encounter blueprint gives an overall picture of the service provision to visualize an entire service process and its integrated structure. The blueprint is used for service process analysis technique. The random samples of 15 customers were observed by types of restaurants and the records were collected for three-days' observation. Interviews were performed by 3 managers, 3 service encounter employees, 3 cashiers, 3 cooks and 10 customers by types of restaurants. After drawing the first service blueprint, it was revised by the interview with the 3 managers and 6 service encounter employees. In this paper, restaurant service processes are reviewed and analyzed. By use of service blueprint, the processes are analyzed to find a fail point, customer wait, employee decision. As a result of making a blueprint of service encounter by types of restaurant, blueprints of fine-dining restaurants and family restaurants were similar, while fast-food restaurants showed a little difference. In particular, difference was indicated in a point where interaction of service encounter occurred. Difference was indicated depending on types of restaurants. Therefore, the efforts to improve this problem were needed. The blueprint is a map or flowchart (called a process chart in manufacturing) of all transactions constituting the service delivery process. The results showed that service encounter blueprint can be used to improve the service process in the restaurant's encounter.
본 연구에서는 서비스 청사진의 개념과 작성 방법 및 그 활용 의의를 문헌 연구를 통해 고찰하고, 서비스 청사진 기법을 활용하여 고급 레스토랑, 패밀리 레스토랑, 패스트푸드점의 서비스 청사진을 설계하고 각 레스토랑 유형별 차이점을 분석하고자 하였다. 레스토랑 유형에 따른 분석한 결과, 고급 레스토랑과 패밀리 레스토랑은 유사한 서비스 청사진을 나타낸 반면 패스트푸드점은 다른 형태로 나타났는데, 이는 고급 레스토랑과 패밀리 레스토랑은 풀서비스 레스토랑(full-service restaurant)이지만 패스트푸드점은 셀프 서비스 시스템(self-service system)이므로 차이를 나타낸 것으로 조사되었다. 고급 레스토랑과 패밀리 레스토랑에는 전화 예약과 주차 관련 항목이 있고, 그 중 일부 패밀리 레스토랑에서는 테이크아웃을 하고 있는 점이 차이가 있었다. 패스트푸드점은 전화 예약, 주차 등이 서비스 청사진에서 생략되어 상대적으로 간단한 도면으로 나타났으며, 전화 주문 및 배달 서비스가 있는 점이 다른 두 유형의 레스토랑과 다르게 나타났다. 각 레스토랑 유형별로 상호작용선, 가시선, 내부적 상호작용선, 실행선을 중심으로 5개 구간으로 나뉘었다. 상호작용선을 중심으로 고객의 행동과 서비스 인카운터 접점 종업원의 행동으로 나뉘었으며, 가시선을 중심으로 눈에 보이는 부분과 눈에 보이지 않는 부분으로 나뉘었다. 내부적 상호작용선을 중심으로 일선과 후방으로 나뉘었고, 실행선을 중심으로 지원 부문과 관리 부문으로 나뉘었다. 본 연구에서는 질적 연구 방법인 서비스 청사진 기법을 활용하여 중점적으로 관리해야 할 서비스 인카운터를 확인하고자 하였으나, 레스토랑 서비스 인카운터에 청사진 기법을 활용한 초기 연구였기 때문에 가시적으로 레스토랑 유형간 차이를 나타내는 정도의 성과를 나타냈다. 앞으로 서비스 청사진에 대해 연구할 때 각 스텝 간의 시간을 측정한다면, 어떤 지점에서 서비스 지연이 일어나는지 확인할 수 있을 것이라 생각된다. 또한 서비스 청사진과 CIT(Critical Incident Technique) 방법을 병행하면 서비스 실패를 사전에 예방하기 위해 중점 관리해야 할 지점에 대해 더 많은 정보를 얻을 수 있으리라고 사료된다.