대용량 온라인 게임을 위한 확률 기반 메시지 동기화 기법

A Probability based Message Synchronization Mechanisms for Massively Multi-Player Online Game

  • 윤청하 (숭실대학교 미디어학과) ;
  • 백두원 (숭실대학교 미디어학과)
  • 발행 : 2005.12.31

초록

인터넷을 이용하여 수천 명이 동시에 접속할 수 있는 온라인 게임에서는 참여자들의 하드웨어와 네트워크 성능은 매우 다를 수 있으므로 메시지 동기화는 반드시 해결되어야 할 과제이다. 동기화를 위하여 메시지를 받은 즉시 처리하지 않고 일정한 대기시간이 지난 후 처 리하는 방법이 많이 사용되는데, 대기시간이 길어질수록 공정성은 좋아지나 응답성이 떨어지므로 적절한 대기시간을 결정하는 것은 쉬운 문제가 아니다. 본 논문에서는 대용량 일인칭 액션 게임의 특징과 참여자간의 상호작용 확률을 고려한 대기시간 결정 방법을 제안했다. 제안된 방법을 구현하고 가상환경 하에서 메시지를 생성하는 모의실험을 하여 제안된 방법의 효용성을 검증했다.

In the online game that thousands of participants connect to a game world by using Internet simultaneously, participants of the game world may have different hardwares and network environments, and messages of participants should be synchronization. A solution for the synchronization problem is to wait for a certain amount of time until the server processes the message. It is not easy to determine a suitable waiting period because of the trade-off between the fairness and the responsiveness. In this paper we propose a method to decide a waiting period by considering features of the MMOFPS game and the probability of interaction among participants. We implement the proposed method and perform experiments for the performance evaluation.

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