Study on Creative Materials of Digital Contents Using Traditional Culture of Art School of PyongYang Ki-Saeng and Ki-Saeng of Chosun Age

조선기생 및 평양기생학교에 관한 전통문화의 디지털콘텐츠 창작소재에 관한 연구

  • 주정규 (주정규게임콘텐츠&재미연구소)
  • Published : 2005.03.31

Abstract

This paper is re-lighting(reputation) that Ki-saeng is a artist in Chosun age to concern with history, social lives, role, art school of Ki-saeng and Ki-saeng and also is re-light and analysis educate system, rules, curriculum, time table of teaching, graduated album, photos of art school of Pyongyang Ki-saeng. And the using these traditional culture materials of Ki-saeng can create various digital contents of game contents, animation, drama, film and characters. Specially, it is propose to use culture contents that creation and pick out of beauty, talent, social system and art school of Ki-saeng in Chosun age willing to use concept design, scenario of game, animation, drama and film etc.

조선시대의 기생의 기원과 제도, 기생의 역할, 평양기생학교를 통한 기생의 원래의 의미인 전통적인 조선시대의 아티스트(Artist)임을 재조명하고, 기생학교의 제도와 규칙, 교육과정, 수업시간표, 졸업 앨범, 각종 사진첩을 통해서 조선시대의 기생의 역할과 평양기생학교 등의 재조명 및 분석을 통하여 전통적인 문화를 디지털콘텐츠의 창작소재로 발굴하므로 이를 디지털콘텐츠인 게임콘텐츠, 디지털애니메이션, 드라마, 영화화 할 수 있도록 소재화 하는 것이 본 논문의 목적이다. 특히, 조선의 기생의 아름다움과 아트적인 재능, 사회제도 및 기생학교 등을 발굴하여 원화기획(컨셉 디자인) 및 디지털시나리오 화하므로 경제성이 강한 문화콘텐츠로 발전시키며, 평양기생학교의 교육시스템, 교육내용, 학생 현황 등을 발굴하여 육성 및 경영시뮬레이션 게임의 제작 컨셉 도출 및 게임제작, 애니메이션 및 TV드라마, 디지털 애니메이션 및 영화 제작의 문화콘텐츠의 창작소재로 활용할 수 있도록 제안한다.

Keywords