게임시나리오의 전문성에 관한 연구

A study concerning the technicality of game scenario writing

  • 이재홍 (서강대학교 디지털 게임교육원)
  • 발행 : 2005.03.01

초록

게임은 고부가가치 산업이다. 게임산업을 성장시키기 위해서는 콘텐츠의 완성도를 좌우하는 시나리오 작가들이 많아져야 한다. 그러나 게임시나리오 작가 및 작품들이 너무 부족한 것이 지금의 한국 현실이다. 그 이유는 게임시나리오 작업이 일반적인 영상 시나리오 작업과는 달리, 독특한 전문성을 지니고 있기 때문이다. 즉, 게임시나리오 분야는 일반 시나리오작가들이 쉽사리 뛰어들 수 없는 영역이라는 사실이다. 본 논문은 필자가 그동안 연구해 온 이론들을 중심으로 게임시나리오가 지닌 독특한 기능과 그 전문성에 대해 살펴보는 것이 목적이다. 이 논문으로 인해 학교와 개발회사들이 시나리오 작가의 필요성을 인식하는 계기가 되었으면 좋겠다고 생각하는 바이다.

Gaming is a high value-added industry. In order to promote the gaming industry, there must be more scenario writers in the position of quality control. However, the reality in Korea is that there are not enough game scenario writers or work available. That is because traditional scenario writers cannot easily enter the game scenario field due to the unique techniques involved In game scenario writing, which differs from traditional film scenario work. The purpose of this thesis is to examine the unique skills and technicalities evident in game scenarios based upon theories studied so far. Hopefully, this thesis will give a better understanding of the significance of using game scenario writers to schools and companies.

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