Abstract
The DC protection and control device for the feeding system of a Light Rail Transit(LRT) system is developed. For the development, the short circuit characteristics in the system are analyzed. As a result a protection algorithm for the DC fault selective relay (50F) is newly proposed, and principles of the DC fault selective relay, Line Test Device (LTD), DC Over Current Relay (DC OCR) are introduced From the development, the specifications and codes used to be unclear have become clarified and summarized. Moreover, the methods to examine the protective characteristics and Electromagnetic Compatibility (EMC) are established Finally, the performance and the effectiveness of the developed protective relay have been verified with the test based on IEC. For the reliability of the system, the relay has been installed and is being operated at the test track of the LRT system at Gyeong-San.
본 논문은 경전철 급전시스템을 위한 직류보호제어장치의 개발 및 적용에 관한 것이다. 이를 위하여 직류급전계통의 단락특성을 이론과 실측자료를 이용하여 분석하였으며, 사고전류를 검출하는 기법의 개선안을 제시하여 직류 보호계전장치를 개발하였다 특히 계전기능 중 가장 중요한 고장선택계전기(50F)의 계전알고리즘을 개선하여 개발하였고, 이를 경북 경산 경전철 시험선에 설치하여 운전 중이다. 직류 보호계전기를 현장에 적용하기 위하여 그동안 불분명하고 명확하지 않았던 규정 및 규격을 개발과정에서 명확하게 정리하였다. 또한 특성시험과 EMC시험 규정 중 일부항목에 대해 시험방법이 제정되어있지 않아 IEC 규정의 분석을 통하여 객관적이고 타당한 시험회로, 방법 및 평가방법을 제안하였다.