Journal of The Korean Association of Information Education (정보교육학회논문지)
- Volume 9 Issue 1
- /
- Pages.127-137
- /
- 2005
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
Development and Implementation of a Cyber Counseling Service System using Class Homepage
학급 홈페이지를 활용한 사이버 상담실 구축 및 운영
- Heo, Hong-Mu (Dept. of Computer Education, Cheongju National University of Education) ;
- Jo, Mi-Heon (Dept. of Computer Education, Cheongju National University of Education)
- Published : 2005.03.30
Abstract
The interest in cyber counseling services has been increased recently by needs and merits of cyber counseling service found through various related studies. A cyber counseling service system has not only merits but also demerits such as anonymous one-off access and difficulties of forming relations. In this study, a cyber counseling service system using class homepage was developed and implemented in order to investigate counseling methods that can enhance merits and supplement demerits of cyber counseling services. As a result, it was found that the implementation of a cyber counseling service system using class homepage can fill counseling needs of students, teachers and parents by providing various counseling methods and inducing active interaction using the site-on function. Interesting menu on class homepage was effective to lead students and parents to visit the cyber counseling room, and they prefered the secret board and counseling cases to e-mail counseling. Prior acquisition of information about students and the environment allowing teachers to continuously observe students improved counseling effects and solved problems of existing counseling services.
사이버 상담실에 대한 다수의 연구를 통해 밝혀진 사이버 상담실 운영의 필요성과 장점으로 인해 사이버 상담실을 운영하는 사례가 늘어나고 있다. 그러나 사이버 상담실은 장점만 있는 것이 아니고 익명성으로 인한 단회적 접근, 관계 형성의 어려움 등과 같은 많은 문제점을 갖기도 한다. 본 연구에서는 사이버 상담실 운영의 장점은 살리고 단점을 보완할 수 있는 사이버 상담실 운영 방안을 연구해 보고자 학급 홈페이지를 활용한 사이버 상담실을 구축하고 운영하였다. 그 결과, 학급 홈페이지를 통한 사이버 상담실 운영은 다양한 상담 방법을 제공하여 아동과 교사, 학부모의 상담 욕구를 충족시켜 주었고, 사이트온 기능을 이용하여 적극적인 상호작용을 유발할 수 있었으며, 학급 홈페이지의 관심을 끌만한 메뉴 구성은 아동과 학부모를 사이버 상담실까지 유도하는데 효과적이었고, 이메일 상담보다는 비밀게시판과 상담사례 제공이 오히려 더 선호하는 상담도구였다. 또한 상담 아동에 대한 사전 정보 습득, 계속적인 관찰이 가능한 환경 등은 상담 효과를 높이는데 기여하여서 기존 상담실의 문제점들을 해소할 수 있었다.