The Development of Leveled Reading Education Support System Using Multimedia Technology for Elementary School

멀티미디어 기술을 활용한 초등학교 수준별 독서지원 시스템 개발

  • Choi, Chang-Hun (Gwangju Yangsan Elementary School) ;
  • Ma, Dai-Sung (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Kim, Jeong-Rang (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education)
  • 최창훈 (광주양산초등학교) ;
  • 마대성 (광주교육대학교 전산교육과) ;
  • 김정랑 (광주교육대학교 전산교육과)
  • Published : 2005.06.30

Abstract

Several problems occur in reading education in a elementary school. They are the lack of considering the difference of student's capability and diagnosing their reading ability, the review activity focusing on only text and the discontinuation between school and home. Our system is designed and implemented to support leveled reading education using multimedia technology. We can diagnose the student's reading ability exactly and promptly and introduce suitable books considering their ability, and work the proper review activities with this system. It can help the students to interest their reading.

현행 초등학교 독서교육은, 학생들의 독서능력이나 수준과 관계없이 실시되고 있으며, 독서능력 측정을 위한 진단지의 부재, 텍스트 위주의 감상표현활동, 가정과 학교의 단절로 인한 독서교육 실시의 어려움이 문제점으로 제기되고 있다. 본 논문에서는 멀티미디어 기술을 활용한 수준별 독서지원 시스템을 구안하였다. 시스템을 통하여 학생들의 독서능력을 정확하고 신속하게 진단하여 수준에 맞는 도서를 안내하고, 멀티미어 기술을 활용한 감상표현을 함으로써 독서에 흥미를 가질 수 있게 하였다.

Keywords