DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study on the Storytelling Program for Preschoolers in the Public Libraries of Korea and America

한국과 미국 공공도서관의 취학 전 어린이를 위한 "이야기 들려주기" 프로그램에 관한 비교 연구

  • Published : 2005.03.01

Abstract

Storytelling is a form of arts and a very effective way of school readiness for illiterate preschoolers. Although storytelling programs for preschoolers have been in high increase in Korea, the programs currently operating in Korean public libraries have not been well received by the public because of the lack of understanding of the Public and unsystematic operation of the program. The purpose of this study is to draw out effective ways to reform the storytelling programs for Preschoolers of Korean Public libraries through comparativeanalysis with those of American public libraries. Analytical approaches were discussed with the four essential elements for storytelling program : program, children's librarian, preschooler, and library environment.

이야기 들려주기는 예술의 한 분야로서 글을 모르는 취학 전 어린이에게 취학 준비과정으로 매우 효과적인 방법 중의 하나이다. 현재 여러 공공도서관에서 취학 전 어린이를 위한 이야기 들려주기 프로그램을 운영하고 있지만 그 효과는 크다고 할 수 없다. 이는 무엇보다도 프로그램 자체에 대한 인식이 부족하고 아울러 체계적으로 프로그램을 운영하고 있지 못하고 있기 때문이다. 따라서 본 연구의 목적은 오래 전부터 이야기 들려주기 프로그램을 운영하고 있는 미국 공공도서관의 실태를 조사, 검토하여 한국 공공도서관의 프로그램 운영 실태와 비교한 후 이야기 들려주기의 네 가지 구성 요소인 프로그램, 어린이 사서, 취학 전 어린이 및 도서관 환경에 초점을 맞춰 한국 공공도서관 실정에 맞는 효율적인 프로그램 운영 방안을 제시하는 데에 있다.

Keywords

References

  1. 강문희, 이연섭. 1994. '유아의 언어 교육'. 서울: 창지사
  2. 김순녀. 1997. '색동회 동화구연 활동이 유아교육에 미친 영향'. 석사학위논문. 건국대학교 교육대학원
  3. 사공철 외. 1996. '문헌 정보학 용어사전'. 서울: 한국도서관협회
  4. 선우윤미. 2000. 유치원에서의 영어지도를 위한 Storytelling을 활용 방안. 'English Linguistic Science', 4: 389-401
  5. 석용원. 1986. '유아 동화의 구연 교육'. 서울: 학연사
  6. 이지은. 2000. '유아 영어 교육에 있어서 Storytelling의 효과적인 활용에 관한 연구'. 석사학위 논문. 명지대학교 교육대학원
  7. Baker, A. & Greene, E. 1977. Storytelling: Art and Technique. New York: Bowker
  8. Chall , Jeanne S. and Stahl, Steven. 2004. 'Reading: Microsoft Encarta Online Encyclopedia.' [cited 2004.4.3].
  9. Chall , Jeanne S. and Stahl, Steven. 2004. 'Reading: Microsoft Encarta Online Encyclopedia.' [cited 2004.4.3].
  10. Endler, Maria. 2003. An Early Start: How does it Affect Readiness to start school?. Master degree: University of Toronto
  11. Lipman, Doug 1999. Improving Your Storytelling: Beyond the Basics for All Who Tell Stories in Work or Play. Little Rock, AR: August House
  12. Matthews, Delle P. 1999. 'Developing Reading Readiness Skills, LinguaLinks Library', [CD-Rom]: SIL International
  13. Pellowski, Anne. 1991. World of Storytelling. New York: H.W. Wilson,
  14. Sowers, Jayne. 2000. Language Arts in Early Education. Stanford, CT: Delmar
  15. Trelease, Jim. 2001. The Read Aloud Handbook. 5ed. NY: Penguin