Abstract
In the past it was generally felt that software quality was the same as product quality. But as the software industry is getting bigger and more complex, it has become hard to develop quality software that meets customers' needs just depending on product quality. Therefore, lately many domestic and foreign companies are making efforts to upgrade product quality by implementing Process Improvement. Measurement in Process Improvement activities enhances the effect of Process Improvement, and also identifies and helps the activities. In support of this paper, research on the measurement program was conducted based on the CMMI adopted by many domestic and foreign companies for their process improvement model. MA process area that deals with measurement process setup is one of the CMMI process areas and was the basis of the structure of the measurement program. This study presents differences of the measurement program for each level of CMMI and how to apply it. The results of this study can help a business to apply CMMI-based Process Improvement by backing up the structure of the measurement program. Furthermore, it can offer a roadmap for progress of the measurement program for each level.
과거 소프트웨어 품질은 곧 제품품질이란 인식이 지배적이었다. 하지만 현대에 소프트웨어가 거대화되고 복잡해짐에 따라 제품품질만을 가지고서는 고객의 요구조건에 맞는 양질의 소프트웨어를 제작하는데 있어 한계가 있었다. 이러한 이유로 현재 국내외 많은 기업들은 프로세스 개선을 통한 제품품질 향상을 위하여 노력을 기울이고 있다. 프로세스 개선활동 중 측정 활동은 프로세스 개선에 대한 효과를 향상시키며, 프로세스 개선 활동을 파악하고, 이를 효과적으로 구현하는데 있어 많은 도움을 줄 수 있다. 본 논문은 현재 국내외 많은 기업들이 프로세스 개선 모델로 채택하고 있는 CMMI를 기반으로 측정 프로그램에 관한 연구를 수행하였다. CMMI의 프로세스 영역 중 측정 프로세스 수립에 대해서 다루고 있는 MA 프로세스 영역을 기반으로 측정 프로그램을 수립하였으며, 이렇게 개발한 측정 프로그램을 통해 CMMI 각 레벨 별로 측정 프로그램이 어떠한 차이를 두고 있으며, 어떻게 측정 프로그램을 작용할 지에 대해 연구하였다. 본 연구를 통해 CMMI 기반의 프로세스 개선을 수행하고 있거나 시작하려는 기업들에게 측정 프로그램 수립 지원할 수 있으며, 더 나아가 레벨 별로 진화하는 측정 프로그램의 로드맵을 제시하고자 한다.