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A Study on the Optimal Width of the Main Span In the 2nd Bridge of lncheon (2) Economic Analysis on Port Operation according to Traffic Schemes in the Main Span

인천항 제2연륙교 적정 주경간 폭 결정에 관한 연구 (2) 주경간의 통항방식에 따른 항만운영의 경제성 분석

  • Koo Ja-Yun (Korea Institute of Marine and Fisheries Technology) ;
  • Kim Seok- Jae (Korea Institute of Marine and Fisheries Technology) ;
  • Jang Eun- Kyu (Korea Institute of Marine and Fisheries Technology)
  • Published : 2005.02.01

Abstract

A construction project of Incheon 2nd bridge, which is connected between the Incheon Song-Do New Town and the Incheon International Airport in Young-Jong-Do, has been proposed by the private capital in 1999. But the optimal width of the main span has not been decided in spite of the three investigations into the feasibility of ship's safe transit in this planned bridge. In this paper, we study the economic analysis on port operational efficiency according to traffic schemes, one-way or two-way of vessels over 10,000G/T, in the main span of this bridge. In this comparative result, total queueing time due to the one-way in the bridge main span is evaluated 20,362 hours in 2011 and 24,544 hours in 2020. Therefore the demurrage cost and the accumulation cost of freight are evaluated 19.7 billion won in 2011, and 23.3 billion won in 2020, then total accumulated costs during 33 years from 2008 until 2040 are evaluated about 768.9 billion won.

인천항의 송도 신도시와 영종도 인천국제공항을 이어주는 제2연륙교 건설사업이 1999년 민간제안사업으로 정부에 제안되어 3차례에 걸친 통항 안전성 연구에도 불구하고 적정 교각폭이 결정되지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 인천항의 제2연륙교 설치시 왕복통항이가능한 교각폭으로 설계한 경우를 대비하여 10,000G/T이상 선박이 일방통항으로 항로폭을 설계할 경우의 항만운용효율 변화 및 경제성을 분석 하고자 한다. 연구결과, 제2연륙교 항로의 왕복통항대비 10,000G/T 이상 일방통항시 제2연륙교 주경간 항로에서의 총대기시간은 2011년도에 20,362시간, 2020년에는 24,544시간으로 평가되었다. 따라서 10,000G/T이상 선박의 일방통항에 따른 체선$\cdot$체화비용으로 2011년에 약 197억원, 2020년에는 약 233억원이 될 것으로 추정되므로 제2연륙교가 완공될 2008년부터 2040년까지의 33년간의 총 체선$\cdot$체화비용은 약 7,689억원으로 평가되었다.

Keywords

References

  1. 한국해양수산개발원 외 (2004), '제2연육교의 선박통항 안전성 확보 및 인천항 항만기능 유지방안 연구 최종보고서'
  2. 한국해양수산연수원 (2000) '인천항 갑문문짝(10KT) 증설공사 관련 선박조종 시뮬레이션 용역보고서'
  3. 한국해양연구원 해양시스템안전연구소 (2001), '인천국제공항 제2 연육교 선박운항 안전성 평가 최종보고서'
  4. 해양수산부 (2000), '항해위험해역에 대한 해상교통환경평가 용역보고서'
  5. 해양수산부 (2001), '전국무역항 항만기본계획 용역보고서 (제2권 기본계획)'
  6. 해양수산부 (2001), '전국항만 기본계획'
  7. 해양수산부 (2002), '항만산업의 경제적 파급효과에 관한 연구', P.129
  8. Japan Maritime Science Inc. (2004), 'Ship Navigation Safety Assessment (Incheon 2nd Bridge, South Korea)'