도서무료배송을 통한 인터파크의 인터넷 도서시장 선점사례

A Case on Taking back a Market Leader through Free Book Delivery Service of Interpark

  • 박철 (고려대학교 경영정보학과)
  • 발행 : 2005.11.30

초록

인터파크의 도서부문인 북파크는 비교적 일찍부터 온라인 도서판매를 시작해 왔으나 그 성과는 지지 부진하였으며, 도서 전문몰에 항상 뒤쳐져 있었다. 북파크의 부진은 인터파크 전체 성과에도 악영향을 미쳐서 인터파크의 대기업 계열의 인터넷 쇼핑몰과의 경쟁에서도 허덕이고 있었다. 이 때 배수진을 치고전임직원들이 과감히 승부수를 던진 것이 바로 도서무료배송 전면적 실시였다. 도서무료배송은 배송비증가로 인한 수익악화와 경쟁업체의 모방이라는 위험이 있었지만, 간접적인 가격할인 효과로 인한 도서 매출의 증대와 타 품목으로의 구매전환이라는 긍정적인 밤항에 승부를 걸었던 것이다. 이를 통해 인터파크는 온라인 도서부분 1위 업체로 부상했다. 또한 이를 바탕으로 전체매출액에서도 쇼핑몰 업계 1위를 탈환하는 성과를 달성하였다. 이는 고객지항적인 태도로 사전에 철저한 시장 고객분석을 통해 도서무료배송의 성공에 대한 확신을 가지고 경쟁사보다 앞서간 결과였다. 본 사례는 인터넷 마케팅에서 시장선점을 위한 과감한 승부수와 이를 뒷받침하는 절저한 시장과 경쟁사 분석이 얼마나 중요한지를 보여주고 있다.

This case examined the strategy of taking back a market leader in Korea Internet shopping mall through free book delivery service of Interpark. Although lnterpark was an oldest Internet shopping mall in Korea, its market position has been weaken and weaken due to strong challengers based on TV Home shopping companies. In order to overcome the difficult situation, Interpark chose the book division as a bowling alley. The company offered boldly a free delivery service of book for customers. The free delivery service was considered as a risky bating because it cost a lot. However, it led more customer traffic to Interpark and cross-selling of other categories. At last Interpark took back a market leader based on free book delivery service. The case showed it was very important for e-business company to analyze market and competitors and to implement bold strategies at high speed.

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