철도차량 구조재료의 부식 및 피로 특성 연구

A Study on the Corrosion and Fatigue of Structural Materials for Rolling Stock

  • 장세기 (한국철도기술연구원, 미래기술실용화사업단) ;
  • 김용기 (한국철도기술연구원, 미래기술실용화사업단) ;
  • 구병춘 (한국철도기술연구원, 차량기계연구본부)
  • 발행 : 2005.08.01

초록

In general, structural integrity of rolling stock structures should last more than 25 years. During the lifetime corrosive degradation occurs. For structural design and diagnosis, quantitative relationship between corrosive degradation and variation of mechanical properties such as tensile strength and fatigue strength is needed. In this study, first of all we established the atmospheric corrosion test procedure. At regular intervals using specimens of SM490A and SS400 on the atmospheric corrosion test bed, we carried out tensile and fatigue tests. The fatigue strength decreases as the atmospheric corrosion period increases. In addition we studied the effect of post-weld heat treatment on the tensile and fatigue behaviour and performed electrochemical corrosion tests.

키워드

참고문헌

  1. 오창록, 구병춘, '전기화학 부식시험에 의한 부식용액별 부식 특성 연구,' 한국철도학회 추계학술대회논문집, 2004
  2. 장세기, 김용기, 오창록, 구병춘, '철도차량 구조물의 대기부식 특성,' 한국철도학회 추계학술대회논문집, 2004
  3. 구병춘 외, '철도차량 구조물의 잔존수명 평가기술 개발' 과학기술부 국가지정연구실사업(M1-0203-00-0104), 2004
  4. 구병춘 외, '철도차량 구조물의 잔존수명 평가기술 개발', KRRI 연구 04-99, 한국철도기술연구원, 2004
  5. M. Stern and A. L. Geary, J. Electrochem. Soc. Vol.104, pp.56, 1957
  6. S. W. Dean, 'Handbook on corrosion testing and evaluating,' John Wiely, 1971