초록
오버레이 멀티캐스트 기법은 기존의 IP 멀티캐스트에서의 하드웨어적 문제를 해결할 수 있는 기법으로 최근 들어 활발한 연구가 진행 중에 있다. 그러나 호스트간의 가상의 네트워크를 구성하여 그 위에서 전송 트리를 구성하기 때문에 멀티미디어 데이터의 실시간 전송의 경우 해당 멤버 중 가장 낮은 품질의 수신환경을 가진 호스트에게 동기화가 된다는 문제점을 가지고 있다. 따라서 본 논문에서는 다자간의 통신환경에서 다양한 수신 환경을 지원하는 One-Time 오버레이 멀티캐스트 트리 구성 기법에 대해 제안한다. 본 논문은 각 수신자가 자신의 만족할 만한 수신 품질로 데이터를 전송받음을 증명하고 트리는 구성을 위한 제어정보의 오버헤드가 적고 구성 시간 복잡도가 짧음을 보임으로써 다자간의 환경에서 동적으로 트리가 생성 소멸 가능함을 보였다 마지막으로 대규모의 인터넷상에서 운영 가능하므로 보이기 위해 본 트리 구성 기법의 확장성이 우수함을 보였다.
IP Multicast has not been deployed because of hardware problems. So a new scheme that is called Overlay Multicast for group communication has been emerged. It supports IP Multicast functions, which is located on application level. For developing it, we have been focused on efficient overlay tree construction among group members with low stretch and stress. However, we should consider a variety of transmission or receipt condition since a real internet environment has users with various transmission/receipt rates. Thus, we make one-time source specific tree depending on required bandwidth informationof group members when a member requests data transmission. Our mechanism provides satisfied data quality limited maximum transmission rate of the source to each group members. Furthermore, we manage a large group enough as distributing control information to cores that are designated membersfor maintaining host member information. Lastly, we prove that our tree guarantees data quality to each group members, and show low tree consruction time is required. In addition, for evaluating group scalability, we analyze control information increasing rate via group size, and validate its scalability.