A Study on the Improvement Method of Utilization of Multi-purpose Space in Elementary School in Busan

부산지역 초등학교 다목적공간의 이용실태와 활용성 개선방향에 관한 연구

  • Published : 2005.01.30

Abstract

The purpose of this study is to comprehend the utilization, the establishment and the claim of multipurpose space which was corresponded to the 7th National Curriculum, and to examine the use of multipurpose space. The subjects of this study are new or second amenable elementary schools. The conclusion of this study is as follow. 1) Teachers partly agree to the induction and the direction of the 7th National Curriculum, but they think that it is too early to carry it out and most of them think that it is better than old curriculum. 2) According to a report of contentment of multipurpose space, most of teachers are satisfied by multi- purpose space. The main factor responded by 59.8% of total respondents is to study variously. It means teachers highly evaluate the need of various system of studying. 3) The depth of a multipurpose space including the depth of a hallway is suitable 7.2m as 31.3% of respondents and 6.0m as 30.4%. 4) The main factor of dissatisfaction is noisy and ventilation because of the protection between the multipurpose spaces.

Keywords

References

  1. 류호섭, '초등학교 시설 현대화 모형개발에 관한 연구', 부산광역시 교육청, 1999. 9
  2. 박영숙, '제7차 교육과정 운영을 위한 학교별 시설공간 요건 분석연구', 한국교육개발원, 2000. 8
  3. 교육부, '학교시설․설비기준 운영요령 및 해설', 1999. 8
  4. 교육부, '초등학교 교육과정 해설(1)-총론, 재량활동-', 1999. 7
  5. 김영철 외 2인, '학교시설의 현재화', 한국교육개발원, 1987. 8
  6. 이호진 외 5인, '초등학교 건축계획의 모형연구', 문교부, 1990. 12
  7. 박세진 외 1인, '부산시 현대화 초등학교의 다목적공간 사용실태에 관한 연구', 대한건축학회 학술발표논문집, 제 21권 2호, 2001. 10
  8. 류호섭 외 3인, '제7차 교육과정에 대비한 기존고등학교시설 기본모델 개발 연구', 한국교육시설학회, 2001. 7
  9. 김귀용 외 3인, '열린교육을 위한 초등학교 다목적공간에 관한 거주후 평가', 대한건축학회학술발표논문집, 제22권 제1호, 2002. 4
  10. 장성준, '학교시설 거주평가에 따른 건축기획 개선', 한국교육시설학회지, 제8권, 제2호, 2001. 5
  11. 박창환 외 1인, '열린 교육의 관점에서 본 학교환경 평가에 관한 연구', 한국교육시설학회지, 제9권 제1호, 2002. 1