Study on the Trend Analysis and Direction of Remodeling of Public Primary Schools - Case Study of Public Primary Schools in Seoul -

공립초등학교(公立初等學校) 리모델링의 경향분석 및 방향설정에 관한 연구 - 서울시 사례 중심으로 -

  • 윤준선 (강남대학교 도시건축공학부)
  • Published : 2005.03.31

Abstract

This study analyzed the remodeling cases of 53 public primary schools located in Seoul to grasp the trends and set the direction in remodeling public primary schools. As a result of the analysis, before the sixth Education Process major remodeling of schools was focused on increasing the number of classrooms and after the sixth Education Process public space was increased. According to development of education, frequency of remodeling is increased. But myopic remodeling works were not a surprise. It means the schools simply focused on increasing space. Therefore, the study aims to set the direction for a comprehensive and systemic remodeling plan which will serve as an opportunity to not only improve physical life of schools but also extend functional life and enhance the quality of educational environment.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부.한국교육개발원(각 연도), 교육 통계연보
  2. 서울특별시 교육청 . 서울교육통계 2003(www.sen. go.kr/law/index_a.html-2004.9.5)
  3. 교육환경개선사업추진계획(안), 교육환경개선 특 별회계법, 지방교육지원국, 1996
  4. 대구대학교 초등교육연구 논총, 제17권 3호, 제7 차 교육과정의 정착과정에 관한연구, 2001
  5. 권용균, 교육시설의 리모델링을 위한 노후화 판 정방법에 관한 연구, 건국대 석사논문, 2001
  6. 이정수, 대학캠퍼스 시설의 리모델링 경향과 수 법에 관한 조사연구, 교육시설, 2004
  7. 임창희, 국내 초등학교 건축물의 리노베이션에 관 한 연구, 한양대 석사논문, 2003