The Influences of the ICT Instructions on the Learning Achievement of Home Economics and Resource Management behavior According to Self Efficacy of Learning

ICT활용 수업이 학습자의 학업적 자기효능감에 따라 가정과 학업성취와 자원관리행동에 미치는 영향

  • Jang Yoon Ok (Dept. of Home Economics Education, Kyungpook National University)
  • 장윤옥 (경북대학교 사범대학 가정교육과)
  • Published : 2005.01.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate the influence of teacher-directed and learner-directed ICT instructions on the learning achievement of Home Economics and resource management behavior according to self efficacy of learning. The subjects of this study were students, selected from the second grade of D Middle school in Daegu, who were divided into three groups - the traditional instruction, teacher-directed ICT instruction, and learner-directed ICT instruction groups. The students were decided into three groups by their self efficacy of learning level. The experimental instructions were performed, and the learning achievement and resource management behavior estimated using test sheets. The data were processed using two-way ANCOVA and Scheff tests for post-hoc analyses. The results were as follows: First, there was a significant difference in the influence of the ICT instruction on the learning achievement of home economics according to self efficacy of learning. Second, there was a significant difference in the influence of the ICT instruction on the resource management behavior according to self-efficacy of learning.

Keywords

References

  1. 강병민(1992). 학업적 자아개념수준에 따른 발견식 및 설명식 수업이 학업성취에 미치는 효과. 한국교원대 석사학위논문
  2. 권용웅(1993). 개인교사형 CAl와 교사의 언어적 수업이 학업성취와 학습태도에 미치는 영향. 한국교원대 석사학위논문
  3. 권중희(2001). 생태체험학습을 통한 중학생들의 환경에 대한 인식 및 행동변화 연구. 한국교원대 석사학위논문
  4. 김경양(1999). 교사주도. 자기점검 중심수엽이 학습자의 인지양식에 따라 중심내용 파악에 미치는 영향. 한국교원대 석사학위논문
  5. 김미량(1998). 하이퍼텍스트 학습체제에서의 상호작용 증진전략 연구. 서울대 박사학위논문
  6. 김미정(1997). CAI와 토론학습을 연계한 가정과 교수 -학습 모형 개발-[청소년과 성]단원을 중심으로. 이화여대 교육대학원 석사학위논문.
  7. 김성근(2000). Computer를 활용한 발견식 수업과 설명식 수업의 효과 비교. 고려대 교육대학원 석사학위논문
  8. 김소형(2000). 중등 가정과 수업의 WBI 적용에 관한 연구. 이화여대 교육대학원 석사학위논문
  9. 김신영, 윤인경(2002). 가정교과에 적용한 지시적수업과 비지시적수업이 여고생의 학업성취와 학습 태도에 미치는 효과. 한국가정과교육학회지, 14(1), 87-95
  10. 김아영, 박인영(2001). 학업적 자기효능감 척도 개발 및 타당화 연구. 교육학연구, 39(1), 95-123
  11. 김아영, 차정은(2003). 교사효능감 및 학생의 학업적 자기효능감이 학업성취에 미치는 영향에 대한 다층분석. 교육심리연구, 17(2), 25-43
  12. 김유정(1996). 컴퓨터 보조 협동학습을 위한 프로그램 개발 및 효과분석 중학교 가정과 주생활 단원을 중심으로-. 중앙대 석사학위논문
  13. 김종환(1996). 학습방법에 따른 환경교육의 효율성 비교. 한국교원대 석사학위논문
  14. 김주현(2001). 웹 기반 수업에서 자료 유형이 학습자의 개념 수준에 따라 학업성취에 미치는 효과. 한국교원대 석사학위논문
  15. 김해정(1993). 길. 소매원형제도에 관한 CAl프로그램을 활용한 가정과 수업의 효과 분석. 한국 교원대 석사학위논문
  16. 김현희(2001). 웹기반 수업이 학습 흥미. 용이도 지각 및 성취도에 미치는 효과. 창원대 교육대학원 석사학위논문
  17. 노재홍(1999). 지시적 수업과 비지시적 수업이 학업 성취 및 학습태도에 미치는 효과. 한국교원대 석사학위논문
  18. 박미정(2001). lCT를 활용한 가정과 Web기반 문제 해결 학습 환경의 개발 및 적용. 한국교원대 석사학위논문
  19. 박정숙(2001). 웹기반 활용학습이 학업성취 및 학습 태도에 미치는 영향. 고려대 교육대학원 석사 학위논문
  20. 박헌미(1995). 수업담당자가 개발한 CAl적용 수업과 강의식 수업과의 학업성취 비교연구. 충남대 교육대학원 석사학위논문
  21. 봉미미(1998). 자기효능감과 자기규제적 학습: 교육 공학 관련 연구에의 시사점. 교육공학연구, 14(1), 97-118
  22. 양병한, 심광보(1999). WEI에서 멀티미디어와 하이 퍼텍스트의 수업효과. 멀티미디어저널, 1, 119-143
  23. 오윤진(1998). 웹기반 협동학습시 학습자의 자기효능감과 보상구조가 학습참여도와 학업성취에 미치는 영향. 이화여대 석사학위논문
  24. 유애경(1999). 학습자주도 탐구수업과 교사주도 탐구수업이 학습자의 개념수준에 따라 학업성취에 미치는 효과. 한국교원대 석사학위논문
  25. 이강례(1996). 지시적. 비지시적 수업이 개념수준이 다른 학습자의 학업성취에 미치는 영향. 한국 교원대 석사학위논문
  26. 이양심(1993). 중학교 가정과 CAI 프로그램 개발 연구 -건강과 식생활 단원- . 한국교원대 석사학위논문
  27. 임현아(1996). CAl수업 형태가 중학교과의 학습에 미치는 효과. 한국가정과교육학회지, 8(1), 51-57
  28. 정범모, 이성진(1985). 학업성취의 요인. 서울: 교육 출판사
  29. 정순애(1998). 자기효능감과 학업성취 및 학교생활 적응간의 관계 분석. 강원대 교육대학원 석사 학위논문
  30. 조현순(1995). STS프로그램이 중학생들의 환경문제에 대한 태도와 학업성취에 미치는 효과. 이화여대 석사학위논문
  31. 진용배(1994). 자기효능감이 아동의 학습의욕 및 학업성취에 미치는 영향. 한국교원대 석사학위 논문
  32. 최미경(1997). 학습자의 인지발달 수준에 따라 탐구 수업과 설명식 수업이 탐구능력에 미치는 효과. 한국교원대 석사학위논문
  33. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. NY: W. H. Freeman and company
  34. Bandura, A. & Schunk, D. H. (1981). Cultivating competence, self-efficacy, and intrinsic interest through proximal self-motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 41, 586-598 https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.3.586
  35. Bong, M. (1997). Generalty of academic self-efficacy judgments: Evidence of hierarchical relations. Journal of Educational Psychology, 89, 696-709 https://doi.org/10.1037/0022-0663.89.4.696
  36. Kozma, R. B. (1994). Will media influence learning? Reframing the debate. Educational Technology Research and Development, 42/2, 7-20 https://doi.org/10.1007/BF02299087
  37. Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66, 543-578 https://doi.org/10.3102/00346543066004543
  38. Russel, W. A. M. (1998). Relationships among personal attributes, motivation, and productivity outcomes in a cooperative learning environment. Florida State University
  39. Schunk, D. H. (1984). Self-efficacy perspective on achivement behavior. Educational Psychology, 75, 848-856