The Journal of Korean Association of Computer Education (컴퓨터교육학회논문지)
- Volume 8 Issue 3
- /
- Pages.91-100
- /
- 2005
- /
- 1598-5016(pISSN)
- /
- 2733-9785(eISSN)
A Study on tbe SSC(Subdivided-Selective Curriculum) in Field of Information Technology on University Education
IT 분야의 SSC 교육과정에 관한 연구
- 송태옥 (관동대학교 컴퓨터교육학과)
- Received : 2005.04.12
- Accepted : 2005.05.17
- Published : 2005.05.30
Abstract
On university education, the efforts to improve the curriculum with the leaner based curriculum are proceeding. Those efforts are evaluated as a way to increase the quality of university education, to improve the competitive power of university and to develop learners' ability. I suggested the SSC curriculum and evaluated the educational effect of it in this study, because the current method to select a subject is most simple and non-effective to students. As the result of this study, the achievement of learners involved in the experiment group completing the SSC was higher than that of learners involved in the control group completing the SC.
대학교육에 있어서, 학습자 중심의 교육과정으로 개편하려는 노력이 이루어지고 있는데, 이러한 노력은 대학교육의 질을 제고하고 대학의 경쟁력과 학습자의 전문성을 향상시키기 위한 하나의 전략으로 평가된다. 가장 단순한 형태인 과목 중심의 운영 방식인 현재의 선택 방식을 개선한 SSC 교육과정을 제안하고 그 교육적 효과를 측정해보았다. 그 결과, SSC 교육과정을 이수한 학습자들의 학업성취도가 SC 교육과정을 이수한 학습자보다 높은 것으로 나타났다.
Keywords