A Study on the Status for Oral Health Education of Dental Patients

치과에 내원하는 환자의 구강보건교육 실태에 관한 연구

  • Ju, On-Ju (Dept. of Dental Hygiene, Wonkwang Health Science College) ;
  • Park, Chung-Soon (Dept. of Dental Hygiene, Wonkwang Health Science College) ;
  • Lee, Heung-Soo (Dept. of Preventive and Public Health Dentistry, College of Dentistry, Wonkwang University)
  • 주온주 (원광보건대학 치위생과) ;
  • 박정순 (원광보건대학 치위생과) ;
  • 이흥수 (원광대학교 치과대학 예방치학교실)
  • Received : 2005.04.30
  • Accepted : 2005.05.23
  • Published : 2005.06.30

Abstract

The present study accentuate to investigate attitude and behavior about oral health education. The purpose is to provide awareness the importance of oral health education in dental clinics. A total of 350 surveys were over the age of 18 who visited oral health institutes in Chollabuk-Do, Korea. Survey was conducted with self-reported questionnaires from March 22 through April 10, 2004. The results were as follows: 1. The experience to receive oral health education, female, better educated and homemakers made a higher request. 2. Concerning practice they learned, the patients who were female, in there 30s, better educated and government works practiced was it the best. As for why didn't apply learned, they had not concerned about that (62.8%). 3. The greatest rate of respondents had been scaling in content of oral health Dental Patients education (35.3%) and 42.2% were informed flossing except tooth brushing in regarding auxiliary oral hygiene devices. 4. Respondents showed that tooth brushing was more frequently helpful (46.9%) and food control was 10.1% after oral health education. 5. To oral health care by oral health education, there was no significantly different in tooth brushing method and their teeth cleaned every two years (25.7%) and they used floss and the interproximal brush (30.6%).

본 연구는 전라북도에 소재하고 있는 구강진료기관에 내원한 18세 이상의 성인환자 350명을 대상으로 구강보건교육에 대한 태도 및 행동실태를 파악하여 진료실에서의 구강보건교육의 중요성을 재인식 시키고자 시행하였으며, 2004년 3월 22일부터 4일 10일까지 자기기입식에 의한 설문조사를 한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 일반적 특성에 따른 구강보건교육의 경험에서는 여자가 남자보다, 학력에서는 대학교 졸업 이상이, 직업별로는 주부에서 구강보건교육 경험율이 높은 것으로 나타났다. 2. 일반적 특성에 따른 구강보건교육 후 실천에서는 여자가 남자보다 실천도가 높았으며, 연령에서는 30대가 가장 높았고, 학력에서는 학력이 높을수록, 직업에서는 공무원이 실천도가 가장 높은 것으로 나타났다. 또한 구강보건교육을 받은 후 실천할 수 없었던 이유로는 62.9%가 관심이 없어서라고 응답하였다. 3. 구강보건교육 내용으로 가장 많은 응답자 35.2%가 치석 제거를 받아 보았다고 응답하였으며, 잇솔질 외 보조구강 위생용품에서는 치실이 42.2%로 가장 높게 나타났다. 4. 구강보건교육을 받은 후 행동의 변화에 대해 46.9%가 잇솔질 횟수가 증가 했다고 가장 많은 응답을 하였으며, 식이조절이 10.4%로 사용이 가장 저조한 것으로 나타났다. 5. 구강보건교육 유무에 따른 구강위생 관리 실태는 잇솔질 방법에는 유의한 차이가 없었으며 치석제거 주기는 1년 이상~2년이 25.7%로 가장 높게 나타났고, 치실 및 치간 칫솔의 사용여부는 구강보건교육 경험이 있는 환자에서는 30.6%가 사용을 하고 있었으며, 경험이 없는 환자에서는 5.9%가 사용하고 있는 것으로 나타났다.

Keywords