초저가 화장품의 구매행동에 관한 연구

A Study on Purchasing Behaviors of Budget-priced Cosmetic

  • 현정희 (상주대학교 의상디자인학과) ;
  • 추태귀 (상주대학교 의상디자인학과)
  • Hyun, Jung-Hee (Dept. of Clothing & Textile Design, Sangju National University) ;
  • Choo, Tae-Gue (Dept. of Clothing & Textile Design, Sangju National University)
  • 투고 : 2005.06.14
  • 발행 : 2005.12.31

초록

The purpose of this study was to examine the consumers' purchasing behaviors of budget-priced cosmetics. Questionnaires used for this study were composed of 44 questions including 9 questions about budget-priced cosmetic purchasing behavior, 15 questions about satisfaction, 15 questions about repeat purchasing intention, 1 question about the reason of satisfaction or dissatisfaction, and four questions about demographic variables. Questionnaires were administrated to 317 people who were Daegu & Kyungpook region residents and had shopping experience on budget-priced cosmetics during 2 weeks from March 2005. Respondents' age was limited from 20 to 40. Data were analyzed by using correlation, crosstabulation analysis, and frequency analysis utilizing SPSS/WIN. The results were as follows. Consumers went to budget-priced cosmetics' shops 'for low price', 'for trial' and 'for curiosity'. The best purchased products among the budget-priced cosmetics were basic cosmetics, and the second purchased products were make-up cosmetics. 41.4% of the whole respondents answered that they spent 5,000~10,000won per one time visit, and 65% of those answered they visited once or twice per a year and once per two or three months. In this study a level of satisfaction for the entire products, consumers neither unsatisfied nor fully satisfied. For the question of the intention to repurchase for the budget-priced cosmetics, the respondents answered that they will not positively purchase again. A level of satisfaction and the intention to repurchase had positive correlations. The reason which consumers satisfied with the products was chiefly related to price and that which consumers unsatisfied the products was related to products themselves.

키워드

참고문헌

  1. 구양숙 . 권현주 . 이승민 (2000) 남자 대학생의 의복관여도에 따른 화장품 구매행동에 관한 연구. 복식문화연구, 8(2), 183-196
  2. 권현숙 (2001) 여성의 화장이 심리적 만족도에 영향을 미치는 요인. 경산대학교 대학원 석사학위논문
  3. 김봉인 (1995) 화장행위의 주관성에 관한 실증적 연구. 한국미용학회지, 1(1), 19-36
  4. 김성수 (1998) 화장품산업의 유통경로별 개선방안에 관한 연구 -화장품 전문점, 백화점, 방문판매를 중심으로- 한국외국어대학교 대학원 석사학위논문
  5. 김숙례 (2001) 성인여성의 화장품 사용실태에 관한 연구. 경산대학교 대학원 석사학위논문
  6. 김용숙 (1999) 여대생의 라이프스타일에 따른 화장품 구매행동. 복식, 45, 134-147
  7. 김용숙 . 권태신 (2000) 대학생의 모발화장품 추구혜택과 정보원활용. 복식, 50(7), 97-112
  8. 김정원 (2001) 대구 패션 소비자의 구매성향 분석 동성로 야시골목을 중심으로-. 한국의류산업학회지, 3(1), 61-69
  9. 김주환 (1990) 우리나라 화장품 소비자의 구매행도에 관한 실증적 연구: 서울특별시 직장 남성의 남성화장품 구매행동 분석을 중심으로. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  10. 배주희 (1998) 여성용 화장품의 구매동기와 관습에 관한 연구. 성균관대학교 대학원 석사학위논문
  11. 백경진 . 김미영(2004a) 화장행동과 영향 변인 연구 -의복관여도, 연령 , 얼굴만족도를 중심으로-. 한국의류학회지, 28(7), 892-903
  12. 백경진 . 김미영(2004b) 화장품 구매행동과 영향 변인 연구 -의복관여도, 연령, 얼굴만족도를 중심으로- 한국의류학회지 28(11), 1372-1383
  13. 선정희 .유태순 (2004) 화장품 유통경로에 따른 소비자 쇼핑성향, 정보원, 점포이미지에 관한 연구. 한국의류학회지, 28(5), 559-569
  14. 소규만 (1997) 여성의 화장품구매행동에 관한 연구. 광운대학교 대학원 석사학위논문
  15. 유명희 (1999) 우리나라 색조화장품의 마케팅 전략에 관한 실증 연구, 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  16. 윤지현 . 서미아 (2000) 의복쇼핑성향에 따른 진바지 구매행동 연구 -서울지역 고등학생을 중심으로- 복식, 50(7), 219-233
  17. 윤기식 (1999) 화장품 유통경로별 소비자행동 특성연구. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  18. 윤정욱 (2000) 라이프스타일에 따른 화장품유통경로전략에 관한 연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  19. 이명희 . 이은실 (2003) 화장품 구매성향과 구매 후 만족도에 관한 연구. 한국의류학회지, 27(2), 250-260
  20. 이미정 (2002) 우리나라 여성들의 라이프스타일과 화장품 구매행동에 관한 연구. 전남대학교 대학원 석사학위논문
  21. 이선영 (2004) 초저가 화장품 시대를 연 미샤(MISSHA). k040000174, www.emars.co.kr, 2월
  22. 이지영 (1999) 여대생의 라이프스타일에 따른 화장품 소비행동. 전북대학교 대학원 석사학위논문
  23. 임재정 (1996) 시장환경변화에 따른 국내 화장품산업의 유통경로 다각화에 관한 연구. 국민대학교 대학원 석사학위논문
  24. 임호섭 . 박혜선 (2001) 쇼핑성향에 따른 신 재래시장 고객집단들의 의복구매행동. 한국의류산업학회지 3(2), 148-155
  25. 장동기 (1997) 화장품 사용 라이프 스타일에 따른 유통전략에 관한 실증적 연구 -특히 서울 거주 18-39세 여성을 중심으로-. 한국외국어대학교 대학원 석사학위논문
  26. 장인일 (1997) 색조화장품 소비자의 구매행동에 관한 연구 -라이프 스타일 분석을 중심으로-. 동국대학교 대학원 석사학위논문
  27. 전연숙 (2000) 여성의 회장에 대한 의식행태와 관련요인. 경산대학교 대학원 석사학위논문
  28. 전용수 (2001) 여성들의 화장실태와 화장지식 및 태도에 관한 연구. 계명대학교 대학원 석사학위논문
  29. 전재황 (1998) 국내화장품산업의 유통경로유형에 따른 소비자만족도에 관한 연구. 서강대학교 대학원 석사학위논문
  30. 정미숙 (2000) 여대생들의 피부관리와 화장습관에 관한 연구. 영남대학교 대학원 석사학위논문
  31. 조혜민 (1999) 외제화장품 선호집단의 라이프스타일에 관한 연구. 건국대학교 대학원 석사학위논문
  32. 중앙경제 (2005) '미샤' 맨해튼 상륙 -이 품질에 이 값이면 뉴요커도 반할 것- 5. 26
  33. 최윤영 (2003) 유행선도력에 따른 화장품 구매행동에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  34. 채정숙 (2001) 여대생의 라이프스타일 유형에 따른 화장품 구매 및 사용행동 분석- 대한가정학회지, 39(11), 107-127
  35. 한국경제 (2005) 신 파워 컴퍼니 -더페이스샵코리아 자연주의 컨셉트-. 4. 14
  36. 홍성순 . 오은정 (2001) 라이프스타일에 따른 색조화장품 표현도와 색조화장품 구매행동에 관한 연구. 대한가정학회지, 39(7), 85-99
  37. 황춘섭 (2004) 구매성향에 따른 화장품시장 세분화. 한국의류학회지, 28(12), 1632-1643