The Study on Art Makeup Applying Characteristic Beauty of Korean Traditional Sandaenori Masks

한국 전통탈의 조형미를 응용한 아트메이컵 연구 -산대놀이 탈을 중심으로-

  • Lee, Hwa-Soon (Dept. of Beauty Design, Ansan College of Technology)
  • 이화순 (안산공과대학 뷰티디자인과)
  • Received : 2004.12.30
  • Published : 2005.04.30

Abstract

In this study, researcher intended to extract the major factors of makeup design from Yangju-beolsandaenori-tal(masks) and Songpa-sandaenori-tal which have been handed down to the present among many kinds of the Korean folk masks, and to apply those factors to the modernization of traditional culture in terms of makeup design. The 17 Sandaenori-tals exhibited at 'The special exhibition of the Korean folk masks' in 1981 by the national folk museum of Korea were selected as the objects of this research. The formational analysis in terms of shape, color and material was conducted. The 5 factors of this analysis are as follows; face and hair, forehead, eye and eyebrows, mouth and nose. The beauty expressed in Sandaenori-tal includes naturalness, eccentricity and good-humor. The human feelings are expressed candidly and simply through naturalness. The eccentricity in Sandaenori-tal overemphasizes the shape of mask unsymmetrically. And it is expressed ghostliy in black, white and red colors. The good-humors in aesthetic viewpoint was expressed in surprised faces and innocent smile. Researcher applies the good humour to the art makeup in strong natural colors and shapes.

Keywords

References

  1. 경상북도교육과학연구원 (2000) '한국의 탈' 영남사, 서울, pp.34-43
  2. 국립민속박물관 (1996) '한국민속문화의 탐구'. pp.65-66
  3. 김경순 (1995) '메이컵' 청구문화사, 서울, p.33
  4. 김은전 (1997) 한국 전통분장과 중국 경극분장의 비교연구. 부산여자 대학교 대학원 석사학위논문
  5. 김일출 (1998) '조선 민속 탈놀이 연구' 한국문화사, 서울, p.84, 114, pp.90-100, 108-109
  6. 김주영 (2003) 걸 파워 의싱에 표현된 3세대 페미니즘 여성성. 숙명 여자대학교 대학원 박사학위논문,
  7. 박연선 (1999) 처용무에 나타난 탈의 역할에 관한 연구. 이화여자대 학교 대학원 석사학위논문
  8. 박태우 (1991) 양주산대별 놀이와 송파산대놀이의 비교연구. 영남대학교 대학원 석사학위논문
  9. 서경현 (2000) 한국인의 탈에 나타난 미의식과 전통미 연구. 경성대 학교 대학원 석사학위논문
  10. 서연호 (2002) '한국 가연극 연구'. 월인, 서울, p.119,130
  11. 심명식 (1987) 한국 민속극 탈의 조형원리 연구 -현대극에의 수용방 안과 연관하여-
  12. 심우정 (2000) '탈' 대원사, 서울, p.12, 16, pp.21-31, 59-60, 95-98
  13. 오주연 (2000) 탈의 형식을 소재로 한 인간의 내면세계 표현연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  14. 원정혜 (1995) 한국탈극의 형태 분석과 민중의식에 관한 연구. 공주 대학교 대학원 석사학위논문
  15. 윤보연 (2001) 현대패션에 반영된 전통 미의식의 연구. 전남대학교 대학원 석사학위논문
  16. 이강렬 (1986) '탈의 민속학'. 경서원, 서울, p.41
  17. 이두현 (1979) '한국의 탈극'. 일지사, 서울, pp.124-125
  18. 이명수 (1991) 한국탈극에 대한 미학적연구 -극요소의 기호론(記號論) 적 분석- 숭실대학교 대학원 석사학위논문
  19. 이승희 (1992) 野(들놀옴) 假面의 조형적 의미. 동아대학교 대학원 석사학위논문
  20. 이인숙 (1989) 종이작업에 의한 한국자연미의 표현연구. 이화여자대 학교 대학원 석사학위논문
  21. 이재진 (2000) 한국인의 탈에 나타난 미의식과 전통미 연구. 경성대학교 대학원 석사학위논문
  22. 이혜령 (1998) 봉산탈을 중심으로 한 분장기법 연구- 취발이, 노장, 도련념탈을 중심으로-
  23. 이회순 . 김자애 . 채송화 (2003) 'The Art of Makeup' 형설출판사, 서울, pp.8-9
  24. 임형준 (2003) 탈사용의 치유적 효용성 연구 -한국의 탈을 중심으로-,경성대학교 대학원 석사학위논문
  25. 장미숙 (1999) 현대 메이컵에 나타난 네오 아방가르드 경향에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  26. 전경욱 (1998) '한국가연극 그 역사와 원리' 열화당, 서울, p.55, 78, pp,83-84
  27. 정병호 (1990) '한국의 민속춤' 삼성출판사, 서울, p.345
  28. 조고미 (2000) 한국 전통탈의 분장 연구- 황산탈을 중심으로-. 중앙 대학교 대학원 석사학위논문
  29. 조기여 . 이화순 . 배현숙 . 김영란 . 황춘희 . 추욱희 . 방수진 . 하영복 (2003) 'Color 색(色)' 성화, 서울, p.70, p.79. pp.60-61
  30. 추욱희 . 조기여 . 이화순 (2003) 'Lets Makeup'. 성화, 서울, p.33, 68
  31. 한국문화교류연구회 (1998) '해학과 우리-한국해학의 현대적 변용-'. 시공사, 서울, p.61 pp.63-64
  32. 한국문화예술진흥원 (1987) '문화예술총서 VIII, 한국의 축제'. p.231
  33. 한국문화재보호재단 (1996) '한국의 탈'. 태학사, 서울, p.39 pp.43-45
  34. 勝又洋子 (2002) '假面' 里文出版, p.138