시간과 공간의 분절(分節)형식으로서의 칸과 틀 : 선사화(先史畵)에서 하이퍼텍스트까지

Cuts and Frames as the Segmented Formation of Time and Space : From Prehistory Picture to Hypertext

  • 이순구 (공주대학교대학원 만화학과)
  • 발행 : 2005.10.31

초록

시간의 흐름을 이미지로 나타내는데 있어서 근원적으로 분절의 형식을 취할 수밖에 없다. 이미지의 고착상태는 그것이 회화든 조각이든 동영상의 형식을 제외한 모든 형식은 나뉨(분절)의 형태로 우리에게 보이게 된다. 이 방법을 극대로 키워온 것은 만화의 영역이다. 때문에 만화는 칸의 배열에 의해 사건이 전개되고 의미를 찾을 수 있다. 또한 애니메이션이란 분절된 매체를 연속적으로 붙여 전개하는 것이 원리로 되어있다. 본 논문은 이러한 시간 흐름의 분절에 의한 시간의 고착화된 개념으로서 칸과 틀을 미술사 안에서 찾아보고, 좀 더 만화형식의 근본 원리를 찾아 분석해보고자 의도했다. 따라서 원시적인 틀의 구획과, 카툰오과 같이 단편적인 칸의 나눔, 그리고 서사적인 나열형식에 의한 칸과 틀의 예를 찾으려 노력하였다. 이로써 시간의 표현을 위한 여러 종류의 칸과 틀의 구획을 확인할 수 있었다. 또한 하이퍼 텍스트적인 만화형식의 다양함과 공간사용의 가능성을 발견하고 예시하여 좀더 폭넓은 만화의 위상을 제안하고자 했다.

The image that reflects the lapse of time can only take the form of segmentation originally. All of the fixation status in an image is shown to us as the form of division(segmentation) whether it is the form of two dimensional paintings or three dimensional sculptures, but not the form of video monitors. This kind of method was extremely developed in the cartoon field. Therefore, the cartoon evolves the subjects of events and finds the worth and meaning through the arrangement of cuts. Also, Animation inquires into the principles of attaching the media continuously. The media is represented in the segmentation according to the lapse of time and I tend to analyze the origination of cartoon formation. Consequently, I tired to find the examples of the prehistoric cuts and forms, the divisions of fragmented cartoon stripes, and the cuts and forms which are composed of narrative and descriptive styles of arrangement, and finally can certify and validate them. In summary, the sections and divisions of the variable kinds of cuts and frames for the expression of the time were corroborated. The potentials of the space usage and the diversity of the cartoon formation were also founded and illustrated to suggest the broader stands of cartoon.

키워드