DOI QR코드

DOI QR Code

선박 접이안 조종 시뮬레이터를 이용한 조종위험도 평가 기법에 관한 연구

A Study on Evaluation Technique of Manoeuvring Difficulty by Using the Ship Manoeuvre Simulator for Berthing/Deberthing

  • Yang Seung-Yeul (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Sohn Kyoung-Ho (Dept. of Ocean System Engineering, National Korea Maritime University) ;
  • Lee Hee-Yong (C-Navi Information Technology Co., Ltd) ;
  • Ha Mun-Keun (Samsung Heavy Industries Co., Ltd) ;
  • Kim Hyun-Soo (Samsung Heavy Industries Co., Ltd) ;
  • Lee Jin-Ho (Samsung Heavy Industries Co., Ltd) ;
  • Im Nam-Kyun (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University)
  • 발행 : 2005.04.01

초록

선박이라는 거대한 물체를 항만 또는 조선소내의 안벽에 접안하거나 이로부터 이안시키는 작업은 도선사나 도크마스터의 고유한 업무로서 상당한 집중력과 고도의 위험성을 내포하고 있다. 이와 같은 접이안 작업 시에는 예선의 사용량이 많아지고, 본선이 저속으로 움직이므로 외력의 영향을 크게 받는다. 본 연구에서는 외력의 영향 특히 강풍 하에서 주로 예선을 이용하여 접이안 조종 작업을 수행할 수 있는 2차원 가상시스템은 구축하였다. 또한 조종위험도를 평가할 수 있는 객관적인 기준을 제안하고 이를 위해 시뮬레이션 실험은 수행하였다. 이 가상시스템을 이용하여 접이안 조종 작업을 수행한 결과 운항자가 주관적으로 체감한 위험의 정도를 수치화하여 표현한 주관적 평가와 조종운동과 관련된 주요 파라미터에 관련된 객관적인 지수와의 상관관계를 분석하여 조종위험도의 평가 기법에 대해 논의한다.

The berthing/deberthing manoeuvring operation is the peculiar work owned to the marine pilot and the dock master. So, in the port or the shipyard, the berthing/deberthing manoeuvring operation requires considerable concentration and bears dangerousness. In that situation, a tug utilization is getting increased and the external forces have an effect on the own ship because of moving with low advance speed. In this study, we constructed the 2-dimensional virtual ship manoeuvring simulator system with which we can carry out the berthing/deberthing manoeuvring operation by using tugs in the external forces such as strong wind. And then, we propose the objective indexes by which the degree of manoeuvring difficulty evaluated. Using the present system, we carry out manoeuvring simulation experiment in order to grasp correlation between the objective indexes proposed here and the def{ree of manoeuvring difficulty felt by operator. Lastly, we discuss the evaluation technique of manoeuvring difficulty.

키워드

참고문헌

  1. 손경호, 이성욱, 배정철(1997), 출입항 조종의 실시간 시뮬레이션 기법 및 부산항에의 적용에 관한 연구, 해양안전학회지, 제3권, 제2호, pp.33-49
  2. BMT(2003), PC-based Rembrandt Manoeuvring Simulator, British Maritime Technology SeaTeck Booklet
  3. Fujiwara, T.(1998), 船体に慟く風壓力の推定, 日本造船學會論文集, 第183호号
  4. Hirano, M., et al.(1980), Ship Turning Trajectory in Regular Waves, 西部造船會會報, 第60号
  5. Inoue, S., et al.(1981), Hydrodynamic Derivatives on Ship Manoeuvring, ISP, Vol. 28, No. 324
  6. Inoue, S., (1984), '淺水域に操縱微係數の非線形項の推定', 長岐綜合科學大學工學硏究所報, 第1號
  7. Isherwood, R. M.(1972), Wind Resistance of Merchant Ship, Trans. RINA, Vol. 114
  8. Kijima, K., et al.(1990), Prediction Method of Ship Manoeuvrability in Deep and Shallow Waters, MARSIM & ICSM '90, Tokyo
  9. Motora, S.(1959), On the Measurement of Added Mass and Added Moment of Inertia for Ship Motions(Part 1, Part 2, Part 3), 日本造船學會論文集, 105, 106號
  10. Newman, J. N.(1978), Marine Hydrodynamics, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, pp. 135-144
  11. Ogawa, A., et al.(1977), MMG報告(I) - 操縱運動の數學Modelたついて -, 日本造船學會誌, 第575号
  12. Sohn, Kyoungho(1992), Hydrodynamic Forces and Manoeuvring Characteristics of Ships at Low Advance Speed, Journal of the Society of Naval Architects of Korea, Vol. 29, No. 3, pp.90-101
  13. van Lammeren, W. P. A, et al.(1969), The Wageningen B-Screw Series', T. SNAME, Vol. 77