References
- 김명자(1994). 대입 수험생 가족의 전반적 현황 및 문제. 한국가족학연구회(편) 자녀교육열과 대학입시(85-122). 서울:하우
- 고인순, 김경신(2001). 고 3 수험생 어머니의 스트레스 인지, 대처행동 및 심리적 복지. 한국가족관계학회지, 6(2), 65-90
- 김선미, 이기영(2002). 인적자원활용관점에서 본 전업주부정책. 한국생활과학회지, 11(1), 13-29
- 신기영, 옥선화(1997). 중년기 주부의 가족역할 수행과 심리적 복지에 관한 연구. 대한가정학회지, 35(1), 111-128
- 심영희(1996). 시간문화와 여성: 대입 수험생 어머니의 삶에 나타난 전통, 현대, 탈현대. 한국여성학, 12(2), 1-41
- 윤택림(1996). 생활문화속의 일상성의 의미: 도시 중산층 전업주부의 일상생활과 모성 이데올로기. 한국여성학, 12(2), 79-117
- 이미정(1994). 수험생가족의 디스트레스, 자원, 우울증과의 관계분석. 효성여자대학교 대학원 석사학위논문
- 이영숙, 박경란, 전귀연(1999). 가족문제론. 서울: 신정
- 이재인(2004). 한국기혼여성의 생애이야기에 나타난 서사유형과 결혼생활. 서울대학교 대학원 박사학위논문
- 장혜경, 김영란(2000). 전업주부의 심리, 정서적 안녕과 갈등예방을 위한 제언. 한국여성개발원 연구보고서
- 조옥라(1999). 21세기의 가족형태와 모성. 성신여자대학교 한국여성연구소 개소기념 학술대회 '21세기와 여성문화.' http://www.sungshin.ac.kr/~kpwoin/b_2b.htm
- 조용환(1999). 질적연구: 방법과 사례. 서울: 교육과학사
- Creswell, J. H.(1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oak, CA: Sage
- Denzin, N.(1994). The art and politics of interpretation. In Denzin, N. & Lincoln, Y.(Eds.). Handbook of qualitative research (500-515). London: Sage
- Gilligan, C.(1982). In a different voice. Cambridge, MA: Harvard University Press
- Glenn, E. N., Chang, G., & Forcey, L. R.(1993). Mothering: Ideology, experience, and agency. New York: Routledge
- Goetz, J. & LeCompte, M.(1984). Ethnography and qualitative design in educational research New York: Academic Press
- Guba, E., & Lincoln, Y.(1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage
- Holstein, J. A., & Gubrium, J. F.(1995). The active interview. Thousand Oak, CA: Sage
- Kvale, S.(1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oak, CA: Sage
- Miles, M. B. & Hurberman, A. M.(1994). Qualitative data analysis : An expanded sourcebook(2nd ed). Thousand Oak, CA: Sage
- Patton, M. Q.(2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed). Thousand Oak, CA: Sage
- Puka, C.(1993). The liberation of caring: A different voice for Giligan's different voice. In Larrabee, M. J.(Eds.). An ethic of care: Feminist and interdisciplinary perspectives (230-250). New York: Routledge
- Schwandt, T. A.(1997). Qualitative inquiry: A dictionary of terms. Thousand Oak, CA: Sage Publication
- Van Manen, M.(1990). Researching lived experiences: Human science of action sensitive pedagogy. New York: The State University of New York Press
- Yang, S.(2002). Korean-American mothers' meanings of academic success and their experiences with children in American schools. Doctoral dissertation of University of Minnesota
- Yang, S. & Rettig, K. D.(2004). Korean-American mothers' experiences in facilitating academic success for their adolescents. Marriage and Family Review, 36(3/4), 53-74 https://doi.org/10.1300/J002v36n03_04