The Effect of the Instructional Models for ICT on the Practical Ability in the Application of Information with Relation to the Levels of Self-Regulated Learning

자기조절 학습전략 수준에 따른 정보통신기술 활용수업 모형이 정보활용 실천력에 미치는 효과

  • 강오한 (안동대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김기남 (안동대학교 교육대학원 컴퓨터교육)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

Recently, ICT has emerged as an indispensable tool for teaching a variety of subjects in education systems. In this paper, we examine the effect of the instructional models for ICT on the practical ability in the application of information with relation to the levels of self-regulated learning strategies. Students were divided into 3 groups, according to the instructional model for ICT which were problem search learning, problem solution learning, and discussion learning. As an experimental tools, we did pretest using self-regulated learning strategies measurement questionnaire and did pretest and posttest using practical ability in the application of information measurement questionnaire. The results show that higher level of self-regulated teaming strategies group has high practical ability in the application of information than lower level group. Other interesting results are also provided.

최근에 정보통신기술(ICT)이 교육과정에서 다양한 내용을 지도하는데 중요한 도구로 등장하였다. 본 논문에서는 자기조절 학습전략 수준에 따른 ICT 활용수업 모형이 정보활용 실천력에 미치는 영향을 검증하였다. 실험집단을 3개로 구성하고 ICT 활용수업 모형인 문제해결학습, 토의학습, 정보탐색학습 수업을 적용하였다. 실험 도구로는 자기조절 학습전략과 정보활용 실천력 설문지를 사용하였으며, 자기조절 학습전략 설문지로 사전검사를 실시하고 정보활용 실천력 설문지로 사전 및 사후 검사를 실시하였다. 실험에서 자기조절 학습전략 수준이 높은 집단이 낮은 집단보다 정보활용 실천력이 높게 나타났으며, 이외에도 다른 훙미로운 결과들이 나타났다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2000),초.중등학교 정보 통신 기술 교육 운영 지침서
  2. Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1990). Student diferenccs in self-regulated learning : Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use, Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59 https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.51
  3. Yaung, J. (1996). The effect of self-regulated learning srategies on performance in learner controlled computer-based instruction, Educational Technology Research and Development, 44(2), 17-27 https://doi.org/10.1007/BF02300538
  4. Zimmerman, B. j., & Martinez-Pons, M. (1986). Development of a structure interview for assessing student of self-regulated learning strategies, American Educational Research Journal, 23(4), 614-628 https://doi.org/10.2307/1163093
  5. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning component of classroom academic performance, Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40 https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  6. 윤순경(1998), CAI 환경에서 자기조절학습과 자료제시 방법이 학업성취에 미치는 효과, 서울대학교, 석사학위 논문
  7. 양명희(2000),자기조철학습의 모형 탐색과 타당화 연구,서울대학교,박사학위논문
  8. 함영기(2002),기능적 ICT 활용 교육 경계,즐거운 학교
  9. 고대곤(2000), ICT 활용 수업 모형 개발 연구, 대구교육대학교
  10. 유인환(2000), ICT와 문제 해결 과정에 기반한 정보 교육과정 모형 개발
  11. 윤나미(2002), ICT 활용 수업 모형이 학업성취도와 학습동기에 미치는 영향, 이화여자대학교 석사학위 논문
  12. 일본 교육 공학회 논문지(2001), 정보 활용 실천력을 측정하는 평가 기준의 작성 및 그 신뢰성과 타당성 검토
  13. 권지영(2003), Web 기반 교수.학습 모형별 ICT 활용 수업에 따른 정보 활용의 실천력 향상 모형, 안동 대학교, 석사학위 논문
  14. 한국교육학술정보원(2000), 정보 통신 윤리 지도 안내서
  15. 서울특별시 교육청(2001), 정보통신윤리교육교재, 사이버윤리 어떻게 가르칠까?