A Study on making space planing of take-out coffee shops

테이크아웃(Take-out)커피 전문점의 유형별 공간 구성에 관한 연구

  • 박재희 (두원공과대학 건축디자인학과) ;
  • 변량선 (두원공과대학 건축디자인학과)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

This dissertation is about a study on the space planning of take-out coffee shops grouped by type. The classification is based primarily on stand-alone shop, which runs independently, and shop in shop, located inside of another shop with different industry. And its subdivision is characterize by 3 types: Combination type has not only space to enjoy coffee as we can usually see in conventional coffee shops, but also a counter where take-out coffee is served. Separation type has space for drinking coffee and an external booth for easy buy. Booth type is a booth itself or driving (cruising) booth. In conclusion, some take-out coffee shop are exampled and space analysis is made with analytic tools, such as people of preference, location evaluation, functional space division, dimension per person, and planning of traffic line.

Keywords

References

  1. 이영희, 스타벅스 커피전문점의 서비스개선을 위한 마케팅 전략, 한국외식경영학회, 외식경영, 2002, 5권, 1호
  2. 金重根 cafe-restaurant의 실내디자인에 관한 연구, 홍익대학고 경영 대학원, 1992
  3. 일본점포 설계사협회편, 상점건축 기획설계 자료집, 1971
  4. 요점건축계획, 보성문화사, 1998
  5. Time saver standard for building
  6. Fred lawson ,restaurant planing design
  7. 상업건축 기획 설계자료집성, 집문사 편집부, 1989
  8. cafe restaurant 실내 공간계획에 관한 연구, 구혜원, 홍익대학교 산업미술대학원, 1993
  9. 임연웅, 디자인 방법론의 연구, 미진사, 1994
  10. Edward T. White, 건축디자인 개념원전, 대우출판사, 1993
  11. Coleman, D., Danze, E. & Handerson, C. eds., Architecture and Feminism, Princeton Architectural Press, New York, 1996
  12. 김태국, 건축공간의 창조와 질서에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 홍익대 석사논문, 1981
  13. 최근원, 건축공간론의 발생과 발전과정에 관한 연구, 한양대 석사논문, 1982
  14. Jean Baudrillard, 소비와 사회. 이상률 역, 문예출판사, 1991
  15. 월간 식당DB, 2004 http://monthly.foodbank.co.kr$_{}$/serach_result
  16. 월간식당 DB, 2003 http://monthly.foodbank.co.kr$_{}$/search_result_view.php?number
  17. 브랜드 가치평가에 관한 연구, 신철호, 산업정책연구원, 2002
  18. 2003,2004 디자인 트랜드 예측 http://www.designdb.com/imagedata/research/zip/discoverNew