Managing Relationship Quality between Exporters and Importers: The Moderating Effect of Duration

조직간 관계의 질 형성과 거래지속 기간의 조절효과에 관한 연구: 수출업체와 수입업체를 중심으로

  • Lee, Dong Jin (Marketing, School of Business Administration, Yonsei University) ;
  • Lee, Hyoung Tark (School, of Business Adminstration, Yonsei University) ;
  • Park, Jin Yong (College of Commerce and Economics, Dong-Eui University)
  • Received : 2004.08.12
  • Accepted : 2005.04.13
  • Published : 2005.07.31

Abstract

This paper reports on a study testing a model of relationship quality in the context of new versus mature export-import relationships. The model posits that perceived similarity, relationship performance, and opportunism predict relationship quality, moderated by relationship duration. The model also posits relationship quality affects commitment. A survey of importers with regard to their relationships with foreign exporters was conducted to test the model. It has been found that perceived similarity has a significant effect on relationship quality at the early stage of the relationship, but not at the later stage of the relationship. It also has been found that relationship performance and opportunism have significant influence on relationship quality. Regardless of relationship duration, the study results provided good support for our model. Theoretical and managerial implications of the study results are discussed.

본 연구는 거래지속기간에 따른 수출-수입업체간의 관계의 질에 대한 연구모형을 검토한 것이다. 연구모형은 지각된 유사성, 관계성과, 기회주의가 관계의 질에 영향을 주며, 거래 지속기간이 이들 관계에 조절변수로 작용하는 것으로 설정하였다. 또한 관계의 질은 결속에 영향을 주는 것으로 설정되었다. 연구가설의 검정을 위해 해외수출업체와 관계있는 수입업체 201개를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구결과 대부분의 가설이 지지되었으며, 특히 지각된 유사성은 거래초기에는 관계의 질에 영향을 주지만, 거래후기에는 관계의 질에 유의한 영향을 미치지는 못하는 것으로 나타났으며, 기회주의는 거래초기보다 거래후기에 더욱 부정적인 역할을 하는 것으로 나타났다.

Keywords