Recent Reform of Chinese University and Yanbian University

최근 중국의 대학교 개혁과 연변대학교의 개혁

  • Shizhu, Jin (Department of Geography, College of Science, Yanbian University) ;
  • Xuefeng, Nan (Department of Economics, College of Economy and Management, Yanbian University)
  • 김석주 (연변대학 이학원 지리학과) ;
  • 남설봉 (연변대학 경제관리학원)
  • Published : 2005.10.31

Abstract

The trends of Chinese and Yanbian University's reform were studied in this work. Although the history of Chinese modem university education is short, and all Chinese Universities experienced same social problems, however, development of each university was different. Especially after 90's, with applying socialism market economy theory, Chinese university education have changed a lot. Main conclusions were summarized as follows. First, to exert university's self-determination, University management system was changed. More and more rights and freedoms of operating university were given to universities which were originally controlled by central and local government. With that, universities were cheered to develop extensively based on its ability. Second, efforts to fit market economy were observed. It reflects in all aspects, such as systems of university financing, operating, admission and graduation of students. Third, professor competition system was adopted to promote professors enthusiasm. Forth, to survival in hot competition among universities, differentiation policy was applied. In brief, it could be said that rapid developments of Chinese university education have achieved recently. However, problems such as universities are still under supervision of central and local government: expand of university scale rather than education quality was focused on: limit of investment to university: lack of legal protection for finical supporting: lack of university democratization were still remain. It was expected that these problems will be solved in future university reforms.

본 연구는 중국의 대학교와 연변대학교의 최근의 개혁동향에 대해 살펴보았다. 중국의 근대 대학교 교육은 발전 역사가 짧지만 상이한 시대배경 속에서 부동한 발전과정을 겪어왔다. 특히 50년대 이후 사회주의 시장경제체제를 본격적으로 실시하면서 대학교 교육은 급격한 변화를 가져왔다. 주요한 결론은 다음과 같다. 첫째, 중앙과 지방정부에서 고도로 집중적인 관리를 하던 체제로부터 대차교의 자율성을 발휘시키기 위한 운영자주권을 대폭 확대하였다. 그리하여 대학교는 자체의 능력에 따라 다양한 방식으로 학교를 운영할 수 있는 적극성을 고양시켰다. 둘째, 시장경제체제에 적응하기 위한 노력이 돋보인다. 여기에는 대학교 자금조달, 학교 운영형식, 대학생의 입학과 졸업 등 다양한 측면에서 반영되었다. 셋째, 대학교 교수들 사이에 경쟁체제를 도입하여 교수들의 적극성을 최대한으로 고양시켰다. 넷째, 대학교마다 치열한 경쟁 속에서 살아남기 위하여 차별화전략을 실시하였다. 전반적으로 중국의 대학교 교육은 최근에 들어와서 급속한 발전을 가져왔다고 할 수 있다. 그러나 아직도 중앙과 지방정부의 대학교에 대한 간섭이 여전히 존재하고, 대학교의 규모만 추구하고 질을 홀시하는 경향이 존재하며, 대학교에 대한 투자가 적고 자금지원에 있어 법적인 보호가 부족하며, 대학교 내부의 민주화 관리가 부족한 등의 문제점들이 남아 있다. 이와 같은 문제점들은 앞으로 개혁과정에서 지속적으로 풀어 나아가야 할 것으로 사료된다.

Keywords