A Study on the Development of Teaching Material to Improve Creativity in Elementary School with Computer Principals

컴퓨터 원리를 이용한 초등학교 창의성 신장 교재 개발 연구

  • 김종진 (서울정보기능대학 컴퓨터게임과) ;
  • 정은영 (노형초등학교) ;
  • 황홍익 (금산산업고등학교) ;
  • 김종훈 (제주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

The information infrastructure between all the elementary and middle schools of the nation have made it possible to build an environment to breed competent students for our future society. However, since the focus of computer education has been mostly on utilization, it has created many problems such as limitation of creativity, weakening the self-studying skill and many other. Consequently this study is for the development of the textbooks of the computer principles in education and shows the affirmative effect of the improvement of creativity through their application.

전국의 초 중등학교가 정보인프라 구축으로 미래사회를 대비하여 정보우수인력을 길러낼 수 있는 여건이 조성되었으나 컴퓨터 교육이 지나치게 소프트웨어 활용에 치우치다 보니 창의성 제한, 자기 주도적 학습 능력 부족 등 여러 가지 문제점이 발생하고 있다. 따라서 본 연구에서는 창의성 교육과 컴퓨터 교육에 대한 이론적 고찰을 통해서 창의성 신장을 위한 컴퓨터 원리 교육 교재를 개발하고 이 교재를 활용한 학습이 창의성 신장에 미치는 긍정적인 효과를 규명해 보고자 한다.

Keywords