A Study on Design and Implementation of Digital Content for Education of e-Commerce

전자상거래 교육을 위한 디지털 콘텐츠 설계 및 구현에 관한 연구

  • Published : 2005.12.01

Abstract

Through the development of the Internet and multimedia systems, usage of cyber education with multimedia contents is increasing. On-line education differs from face-to-face education in that it overcomes the limits of the time and space, and supports a repeated self study at the student's study level while using several media and educational contents. In this paper, we will design and implement e-commerce educational content which is effective for students and useful for the process of cyber education. In addition, we will produce statistics from a questionnaire which questioned students on the effectiveness of the content.

다양한 교육현장에서 인터넷과 멀티미디어 시스템 및 기술의 발달로 인해 멀티미디어 콘텐츠를 활용한 가상교육이 증가하고 있다. 기존의 교수자와 학습자가 얼굴을 대면하며 교육하는 면대면 교육과 달리 온라인 교육은 시공간의 한계를 뛰어넘어 다양한 매체와 교육 콘텐츠를 통해 자신의 학습 수준과 진도에 따라 반복학습과 자율학습을 가능토록 해준다. 본 논문에서는 이러한 가상교육이 효율적으로 진행되고 학습자들을 효과적으로 학습시킬 수 있는 전자상거래용 교육 콘텐츠를 설계하고 구현한다. 또한, 설계되고 구현된 콘텐츠가 학습자에게 효과적이었는지 설문을 통해 조사하고 통계 값을 추출한다.

Keywords