A Study on the Feature and Improvement for e-Commerce of Parts Procurement in the Japanese Automobile Industry

일본의 자동차부품조달 전자상거래의 특징과 개선방안

  • 한광희 (한신대학교 e-비즈니스학과)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

The purpose of this study is how to apply to e-Commerce of parts procurement system in the Japanese Automobile Industry and examine the influence of that through the case studies of automobile makers. In the Japanese automobile industry, B2B e-Commerce of parts procurement system have a shifted from closed circuits through VAN to opened IP-VPN and eventually to the JNX of internet environment. The Japanese automobile industry depends mainly on IP-VPN and JNX, especially EDI on a one to one basis with parts procurement suppliers. As to the future direction of B2B e-Commerce of parts procurement in the Japanese automobile industry, many of commodity parts will be traded among established participants on internet websites owned by automobile maker groups. Finally, for improvement of B2B e-Commerce of parts procurement in the Japanese automobile industry I suggested that there are 'revitalize of e-Marketplace', 'improvement of IT and business process', 'extension of B2B e-Commerce among small and medium sized suppliers'.

본 논문의 목적은 일본자동차산업의 부품조달 B2B 전자상거래가 어떻게 구축되어 운용되고 있으며, 일본자동차산업의 부품조달 구매활동에 어떠한 영향을 가져왔는지를 자동차메이커의 사례를 중심으로 고찰하는 것이다. 일본자동차산업의 부품조달 B2B전자상거래의 특징은 초기의 상업용 VAN을 이용한 폐쇄형시스템에서 점차적으로 JNX와 같은 개방형 정보시스템으로 진전되어 왔으며, 기업의 특성에 따라 이전의 상업용 VAN이 JNX와 혼용되고 있음을 파악할 수가 있었다. 향후 일본 자동차산업의 부품조달 B2B 전자상거래는 자동차메이커의 모기업들을 중심으로 인터넷을 이용한 부품조달이 더 활발하게 거래될 것이다. 일본자동차산업의 부품조달 B2B 전자상거래의 개선방안으로서 본 논문은 e-마켓플레이스의 활성화, IT와 비즈니스프로세스의 개혁, 소규모 부품조달업체로의 B2B 전자상거래의 확대 등을 제시하였다.

Keywords