A Study on the Participant's Satisfaction on the Exhibition Service

전시서비스에 대한 참관객 만족도에 관한 연구

  • 권창희 (안양과학대학 관광중국어과) ;
  • 이상미 (세명대학교 호텔관광학부)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

This study was to analyse participant's satisfaction according to the visiting purpose and experiences on the exhibition service, and also to suggest guideline for new standard evaluation in the operating exhibition service. The implications are as follows; firstly, surrounding environment showed significantly for merchandising & information participant's, and also stay cost & tourism service showed up general visiting purpose participant's. Secondly, it was showed significantly a place for refreshment, fire equipments, and ventilation & heating/air conditioning on the exhibition service. Third, government & exhibition authorized person should provide best environment through satisfaction factors in the exhibition service.

본 연구는 전시서비스의 속성이 참관객 만족도에 참관목적과 참관경험, 참관 횟수에 따라 어떠한 차이를 보이는지를 분석하고, 전시회의 성공적 개치와 국내 전시산업의 질적 성장을 위하여 전시회 개최 및 운영에 대한 새로운 평가 기준의 토대가 될 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 연구결과를 요약하면 첫째, 참관객을 특성별로 세분하여 차별화된 전략이 필요하다. 둘째, 참관객이 인지하는 중요도와 만족도 요소를 고려해야 한다. 셋째, 정부 및 전시산업관계자들의 적극적인 투자와 보완이 필요하다. 시사점으로는 첫째, 상품/정보추구의 참관객은 부대환경, 일반적인 참관객은 체류비용 및 주변의 관광관련 서비스를 중요하게 여긴다. 둘째, 전시장내 휴식공간, 소방안전, 환기/냉난방시설 등을 중요시 고려해야 한다. 셋째, 전시서비스의 개별속성을 지속적으로 의견을 수렴하여 최적의 환경을 제공해야 한다.

Keywords