Surface Design Research of Functional Fermented Milk Food

기능성 발효유식품의 표면디자인 연구

  • 이종우 (목원대학교 디자인학부)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

Many food companies cooperate with the existing food until it reaches from the start of the 90s recently. which began to develop suitable new functional foods in the characteristic of each product So that consumers' consciousness may also get interested in the functional foods with which a as specific ingredient and as specific as possible are expected while the expectation for health and a long life becomes high. from which it consisted of and the propriety of functionality became the important point of a new-product-development strategy. A packing design also takes the advantage of development of such functional foods. therefore the seen research, with general consideration of such functional foods Who is going to investigate to the product communication-of-information method and differentiation strategy of more desirable functional foods by analyzing and seeing the functional characteristics which each product has to the fermented milk enjoyed and drunk, and these expression strategies.

90년대 초부터 근래에 이르기까지 많은 식품회사들은 기존의 식품범주와 연계해서 각 제품의 특성에 맞는 새로운 기능성 식품들을 개발하기 시작하였다. 소비자들의 의식도 건강과 장수에 대한 기대가 높아지면서 조금이라도 특정한 성분과 효능이 기대되는 기능성 식품에 관심을 가지게 되었으며, 기능성의 부여 여부가 신제품 개발 전략의 중요한 포인트(Point)가 되었다. 포장디자인도 이러한 기능성식품의 개발에 편승하여 기능성 제품의 특성과 정보를 일반 소비자에게 제대로 전달하고 강하게 부각시켜야 할 중요한 역할을 담당하게 되었다. 따라서 본 연구에서는 이러한 기능성식품의 일반적인 고찰과 함께 남녀노소 누구나 즐겨 마시는 발효유에 대하여 각 제품이 가지고 있는 기능적 특성과 이들의 표현 전략을 분석해 봄으로써 보다 바람직한 기능성식품의 제품정보전달방법과 차별화전략에 대하여 알아 보고자 한다.

Keywords