A Study of Users' Evaluation for the Internet Web-sites of Korean Hotels

국내 호텔 인터넷 웹사이트의 사용자 평가에 관한 연구

  • Published : 2005.10.01

Abstract

The study was done with the hypothesis that internet users' evaluation of hotel web sites would be differed depending on the class, location, size, ownership, and guest type of hotels. The study found that location, guest type are loosing their strategical importances in the internet marketing. However, class, size, and ownership are still favorable marketing tools with the internet. The study also found that the location gap between metropolitan and local hotels is decreasing, and the chance of attracting potential customers will be evenly offered to the two type of hotels in the internet oriented business environment.

본 논문은 호텔의 웹사이트에 대한 인터넷 사용자들의 평가는 호텔의 등급, 규모, 소유권, 그리고 고객의 유형에 따라서 다를 것이라는 가설을 갖고 연구하였다. 연구 결과에 따르면 호텔의 위치와 고객의 유형은 인터넷을 이용한 마케팅에서는 전략적 이점이 점차적으로 약해지고 있으나 호텔의 등급, 규모, 그리고 소유권 구조는 인터넷을 이용한 비즈니스 환경에서도 우위를 점하는 것으로 나타났다. 또한 연구를 통하여 알 수 있었던 것은 인터넷으로 하여 도심지 호텔과 지방호텔 간의 차이가 점점 좁혀지고 있으므로 지방 호텔의 마케팅의 기회가 확대될 가능성이 있다는 것이다.

Keywords