The Effects of Empowerment on Service Delivery Levels of Employees in Hotel Corporations

호텔기업에서 임파워먼트가 서비스 제공수준에 미치는 영향

  • 김용순 (동양공업전문대학 관광경영과)
  • Published : 2005.10.01

Abstract

This paper examines relationships among empowerment, nice delivery levels, and mediated variables. 1 chose the job satisfaction and commitment to the organization. The analysis of mediated effect tested mediation using the three-step mediated regression approach(Baron & Kenny, 1986). Data were collected by 235 full time employees. The results of regression analysis is as follows: First, empowerment of hotel employees affects Job satisfaction. Secondly, empowerment of hotel employees affects commitments to the organization. Thirdly, empowerment of hotel employees affects service delivery levels. The results of three-step mediated regression supported mediated effects between service delivery levels and its antecedents. The result of the study implies that empowerment is a crucial factor in the explanation of service delivery levels and hotel managers are able to motivate employees' service delivery levels by paying more attentions to employees' job satisfaction and commitment to the organization.

호텔기업은 양질의 서비스를 제공하기 위해 종사원의 행위에 보다 많은 관심을 가져야 한다. 호텔의 특성상 서비스품질은 종사원들이 어떻게 서비스를 수행하는 가에 달려있다. 즉 호텔종사원이 서비스 현장에서 신속하게 의사결정을 할 수 있는 시스템이 절실히 요구된다. 그렇게 하기 위해서는 종사원의 임파워먼트가 대단히 중요하다. 따라서 본 연구는 호텔종사원의 임파워먼트와 서비스제공수준의 관계를 분석하고 이들의 관계에서 직무만족과 조직몰입이 매개역할을 하는 가를 파악하려고 하였다. 매개효과의 조건충족에 대한 분석은 Baron 과 Kenny(1986)가 제시한 삼 단계의 매개효과 분석과정을 이용하였다. 235명의 호텔종사원을 대상으로 한 분석결과 설정된 가설은 모두 지지되는 것으로 판명되었다. 분석결과에 따르면, 임파워먼트는 직무만족, 조직몰입, 서비스제공수준에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 임파워먼트와 서비스제공수준의 관계에서 직무만족, 조직몰입 각각은 매개의 역할을 하는 것으로 검증되었다.

Keywords