Implementation of Authoring System for Educational Flash Contents and Reusability Analysis

교육용 플래시 콘텐츠 저작시스템의 구현 및 재사용성 분석

  • 김호성 (성신여자대학교 미디어정보학부) ;
  • 김정희 (안산공과대학 디지털미디어과)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

Flash contents for education can embody easily complex interactions with learner by splendid contents of various multimedia and animation. Moreover, they provide high class user interface and have advantages of inducing learner's interest and concentration. However, authoring flash content requires the skill to use the Flash tool, which is too difficult for professor to make the educational Flash contents. In this paper, we proposed the system that professors can make the Flash contents automatically by selecting something necessary and typing texts on the web. Also, the reusability and usability of the implemented system is analyzed in the viewpoint of professor by comparing with conventional method to reuse the Flash contents from various viewpoints.

교육용 플래시 콘텐츠는 다양한 멀티미디어와 애니메이션 등의 화려한 콘텐츠로서 학습자와의 복잡한 상호작용을 쉽게 구현할 수 있고 고급스러운 사용자 인터페이스를 제공하여, 학습자의 흥미를 유발시키고 집중력을 고취시키는 등의 장점을 가지고 있다. 그러나 이러한 플래시 콘텐츠를 제작하기 위해서는 플래시를 능숙하게 다룰 수 있는 기술이 요구됨에 따라 학습콘텐츠를 제작해야하는 교수자들이 직접 제작하기 힘들다. 본 논문은 교수자들이 만들기 어려운 플래시 콘텐츠를 웹상에서 원하는 형태의 틀을 선택하고 내용을 입력함으로써 자동으로 플래시 콘텐츠를 만들 수 있는 시스템을 구현하였다. 또한 플래시 콘텐츠를 재사용하는데 있어 기존의 방법과 본 논문에서 제시한 방법을 비교하고, 교수자 입장에서의 사용성을 다양한 관점에서 분석하여 제안된 방법의 효율성을 보였다.

Keywords