21C 안경디자인의 조건과 Total Fashion 트랜드 고찰 - 의상, 헤어 및 메이크업을 중심으로 -

The Study on Total Fashion trend & Eyewear Design 21C

  • Jung, Hyung-Ho (Department of clothing & Textile, Chonnam National University)
  • 투고 : 2004.11.09
  • 발행 : 2005.01.31

초록

고도의 산업화와 매스미디어의 발달로 인해 개성화, 다양화를 강조하는 현대사회에서는 시각적인 요소를 매우 중요시 여기게 되었으며, 이를 계기로 Total Fashion의 시대가 막을 열었다. 과거의 안경디자인 트랜드는 시력교정과 시력보호라는 고전적인 목적을 가지고 단순한 형태와 기능 등 획일적인 양상을 띠었으나, 21C 안경디자인은 시력교정과 시력보호라는 과거의 기능 이외에 문화와 패션 트랜드에 발맞추어 급변해 가고 있다. 따라서 본 연구는 안경의 시대적 변천과정을 살펴보고 의상, 헤어와 메이크업 동향에 따른 안경디자인의 추세와 색상이미지를 분석하여 21C 안경디자인의 조건을 고찰하였다.

In modem society, individuality and diversity are emphasized and visual sensation is considered to be very important because of high degree industrialization and development of mass media. And also, the Total Fashion Age opened. In the past, spectacles was a mere means of correcting or protecting sight. It's design was very simple in form and skill. But in 21C, eyewear design is viewed as a vehicle to create fashion and keeps changing to be in line with the contemporary culture and fashion trend beyond the old functions. The purpose of this study was to investigate the conditions of eyewear design in the 21st century by looking into the history of eyewear and analyzing the trend of eyewear design and the color image with fashion, hair, and make-up.

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