A Case Study of Secondary School Science Teachers' Faiths on Experiments in Science Classes

과학 실험 수업에 대한 중등 과학 교사의 신념 사례 연구

  • Published : 2005.04.30

Abstract

This case study searched two secondary school science teachers' faiths on experiments in science classes. For this study, scaled questionnaires, open-ended questionnaires, structured and semi-structured interviews were conducted. Classroom activities were observed, and instructional plans and materials were collected. In addition, students of the two teachers' classes were interviewed with respect to their thoughts on the lessons. Data sources were analyzed inductively. The triangulation and the member checking guaranteed the validity of this study. As the results, the teachers' faiths on experiments were related to the constructivism, but the faiths were not in accord with their classroom practices. From these results, it was concluded that the teachers' misjudgments about the students' inquiry levels and unfit reorganizations of the experimental activities were the causes of the gap between the teachers' faiths on experiments and classroom practices.

이 사례 연구는 두 명의 중학교 과학 교사들의 실험 수업에 대한 신념에 관한 것이다. 이를 위하여 척도형 설문지와 개방형 설문지, 구조화된 면담과 반구조화된 면담을 실시하였으며, 수업을 관찰하고 수업 계획서와 수업 자료들을 수집하였다. 그리고 각 교사의 수업을 듣는 학생들을 대상으로 수업에 대한 이들의 생각을 알아보기 위한 면담을 하였다. 자료는 귀납적인 방법으로 분석되었다. 삼각측정법과 동료검증의 방법으로 타당성을 확보하였다. 연구 결과, 교사들의 실험 수업에 대한 신념은 구성주의적이었으나, 이러한 교사들의 신념은 실제 수업과 일치하지 않았다. 결론적으로 학생들의 탐구 수준에 대한 부적절한 판단과 그로 인한 탐구 활동의 부적절한 재구성 등이 교사의 신념과 실제 수업 사이에 발생하는 괴리의 원인으로 판단되었다.

Keywords

References

  1. 김상각(1999). 과학에 대한 초등 교사의 인식에 따른 자연과 수업 분석. 한국교원대학교 석사학위논문
  2. 김의철, 박영신, 양계민(1997). 자기효능감과 인간행동: 이론적 기초와 발달적 분석. 교육과학사: 서울
  3. 김조연, 신애경, 박국태, 최병순(2001). 사회적 상호작용을 강조한 과학 탐구실험의 효과 및 학생들의 인지수준에 따른 상호작용 분석. 대한화학회지, 45(5), 470-480
  4. 김희경, 송진웅(2003). 과학 실험의 목적에 대한 중학생의 인식 조사. 한국과학교육학회지, 23(3), 254-264
  5. 김희백, 이선경(1997). 과학 교사의 과학 및 학교 과학에 대한 신념과 실험실 환경에 대한 인식. 한국과학교육학회지, 17(4), 501-510
  6. 노태희, 권혁순, 김혜경, 박승재(2000). 제6차 고등학교 과학 교육과정과 실천에 대한 과학 교사의 인식 조사. 한국과학교육학회지, 20(1), 20-28
  7. 노태희, 임희준, 박수연(1998). 중학교 과학 수업에서 학생 중심 활동을 강조한 협동학습과 개별학습 전략의 효과. 화학교육, 25(2), 56-64
  8. 노태희, 차정호, 임희준, 노석구, 권은주(1997). 협동학습 전략의 교수 효과: 고등학교 화학 수업에 STAD 모델의 적용. 한국과학교육학회지, 17(3), 251-260
  9. 민혜영, 백성혜, 강대훈(1999). 실험 평가를 통한 탐구과정 기능의 성취도와 인지 수준과의 관계 분석. 한국과학교육학회지, 19(2), 256-265
  10. 박성수(1982). 개인구념이론: 성격과 심리치료. 교육과학사: 서울
  11. 배성열, 박윤배(2000). 교사들이 인식하는 과학과 목표의 영역별 중요도와 장애요인. 한국과학교육학회지, 20(4), 572-581
  12. 소원주(1998). 과학교사의 과학철학적 관점과 과학서술 방식이 중학생들의 과학관의 변화에 미치는 영향. 한국교원대학교 박사학위논문
  13. 안계원, 정영란(1996). 중학생의 과학에 관련된 태도, 과학성적, 과학 탐구능력, 과학교사의 과학에 대한 태도의 상관관계. 한국과학교육학회지, 16(4), 410-416
  14. 우종옥, 소원주, 김범기(1998). 과학교사들의 과학철학적 관점이 중학생들의 과학의 본성 개념에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 18(1), 109-121
  15. 이윤종, 오철한, 기우항, 김영호, 정원우, 양승영, 강용희, 안병호, 임성규, 윤일희, 권용주, 전명남, 김중욱, 윤성효(1997). 현행 중등학교 과학 실험.실습 교육 실태 조사 및 그 운영 진단-중학교 과학 실험.실습 운영 실태를 중심으로. 한국과학교육학회지, 17(4), 435-450
  16. 이재천, 김범기(1996). 고등학생들의 과학에 대한 정의적 인식과 과학 탐구능력 및 과학 학습성취도의 구조분석. 한국과학교육학회지, 16(3), 249-259
  17. 이혁규(1994). 교과교육학 정립을 위한 교사 경험 연구의 필요성. 사회와 교육, 19, 277-290
  18. 이현영, 최병순, 성숙경, 강성주, 장상실(2002). 사회적 상호작용을 강조한 과학 탐구실험 과정에서 학생-학생 상호작용 양상 분석. 한국과학교육학회지, 22(3), 660-670
  19. 조정일(1990). 탐구로서의 과학학습의 본질과 탐구과학교육을 위한 제 조건들의 변화. 한국과학교육학회지, 10(1), 65-75
  20. 조정일, 윤수미(2002). 구성주의 과학교사를 만들기 위한 장기적인 현직 교육의 한 예. 한국과학교육학회지, 22(3), 632-648
  21. 최동현, 박현주, 이수영(2003). 과학교육의 질적 접근. (주) 북스힐: 서울
  22. 최병순, 남정희(1995). 고등학교 화학에서 실험실습과 실험평가에 대한 실태 조사 연구. 화학교육, 22(3), 276-283
  23. 허미화(1994). 질적 사례연구법. 양서원: 서울
  24. Abd-EL-Khaick, F., Bell, R. L., & Lederman, N. G. (1998). The nature of science and instructional practice: Making the unnatural natural. Science Education, 82(4), 417-436 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199807)82:4<417::AID-SCE1>3.0.CO;2-E
  25. Adams, P. E. & Krockover, G. H.(1999). Stimulating constructivist teaching styles through use of an observation rubric. Journal of Research in Science Teaching, 36(8), 955-971 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199910)36:8<955::AID-TEA4>3.0.CO;2-3
  26. Brickhouse, N. W.(1989). The teaching of the philosophy of science in secondary classrooms: Case studies of teachers' personal theories. International Journal of Science Education, 11, 437-449 https://doi.org/10.1080/0950069890110408
  27. Brooks, J. G. & Brooks, M. G.(1993). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Alexandria: The association of supervision and curriculum development
  28. Clark, C. M. & Peterson, P. L.(1986). Teachers' thought processes. In M. C. Wittrock(Ed.), Handbook of research on teaching(3rd ed.). Macmillan: New York
  29. Gallagher, J. J.(1991). Perspective and practicing secondary school science teachers' knowledge and beliefs about the philosophy of science. Science Education, 75, 121-134 https://doi.org/10.1002/sce.3730750111
  30. Hashweh, M. Z.(1996). Effects of science teachers' epistemological beliefs in teaching. Journal of Research in Science Teaching, 33(1), 47-63 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199601)33:1<47::AID-TEA3>3.0.CO;2-P
  31. Kagan, D.(1992). Implications of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27, 65-90 https://doi.org/10.1207/s15326985ep2701_6
  32. Koehler, M. S. & Grouws, D. A.(1992). Mathematics teaching and their effects. In D. A. Grouws(Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning. Macmillan Publishing Company: New York
  33. Lederman, N. G.(1999). Teachers' understanding of the NOS and classroom practice: Factors that facilitate or impede the relationship. Journal of Research in Science Teaching, 36(8), 916-928 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199910)36:8<916::AID-TEA2>3.0.CO;2-A
  34. Lederman, N. G. & Zeidler, D.(1987). Science teachers' conceptions of the NOS: Do they really influence teaching behavior? Science Education, 71, 721-734 https://doi.org/10.1002/sce.3730710509
  35. Nisbett, R. & Ross, L.(1980). Human inference: Strategies and shortcomings of social judgment. Prentice-Hall: Englewood Cliffs, NJ
  36. Nussbaum, J.(1989). Classroom conceptual change: Philosophical perspectives. In D. E. Herget(Ed.), The history & philosophy of science in science teaching. Florida State University. Science Education and Department of Philosophy, Tallahassee
  37. Pajares, M. F.(1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332 https://doi.org/10.3102/00346543062003307
  38. Peterman, F. P.(1993). Staff development and the process of changing: A teacher's emerging constructivist beliefs about learning and teaching. In K. Tobin(Ed.), The practice of constructivism in science education. Lawrence Erlbaum: Hillsdale, JN
  39. Pomeroy, D.(1993). Implications of teachers' beliefs about the nature of science: Comparison of the beliefs of scientists, secondary science teachers, and elementary teachers. Science Education, 77(3), 261-278 https://doi.org/10.1002/sce.3730770302
  40. Rokeach, M.(1968). Beliefs, attitudes, and values: A theory of organization and change. Jossey-Bass: San Francisco
  41. Shapiro, B.(1996). A Case study of change in elementary student teacher thinking during an independent investigation in science: Learning about the 'face of science that does not yet know'. Science Education, 80(5), 535-560 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199609)80:5<535::AID-SCE3>3.0.CO;2-C
  42. Thompson, A. G.(1992). Teachers' beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws(Ed.). Handbook of research on mathematics teaching and learning. Macmillan Publishing Company: New York