A Investigation of On-board Thermal Factor

함정 선내의 온열요소에 대한 조사 연구

  • Jang M.S. (Korea Ocean Research & Development Institute/Korea Research Institute of Ships & Ocean Engineering (KORDI/KRISO)) ;
  • Koh C. D. (Korea Ocean Research & Development Institute/Korea Research Institute of Ships & Ocean Engineering (KORDI/KRISO)) ;
  • Moon I. S. (Korea Ocean Research & Development Institute/Korea Research Institute of Ships & Ocean Engineering (KORDI/KRISO)) ;
  • Lee C. J. (Korea Ocean Research & Development Institute/Korea Research Institute of Ships & Ocean Engineering (KORDI/KRISO)) ;
  • Kim S. H. (Naval Architecture and Ocean Engineering, Inha University)
  • 장미숙 (해양운송시스템연구본부, 한국해양연구원 해양시스템안전연구소) ;
  • 고창두 (해양운송시스템연구본부, 한국해양연구원 해양시스템안전연구소) ;
  • 문일성 (해양운송시스템연구본부, 한국해양연구원 해양시스템안전연구소) ;
  • 이춘주 (해양운송시스템연구본부, 한국해양연구원 해양시스템안전연구소) ;
  • 김상현 (선박해양공학과, 기계공학부, 인하대학교)
  • Published : 2005.02.01

Abstract

This paper is focused on the research of environmental and human factors for a design of PMVbased air conditioning system in the ship. In the results from environmental factor research, it is possible to dissatisfy thermally in the wheel house and communication room of 25 ton and engine room of 100 ton. The clothing and activity in the ship is modified using inland indoor characteristics. Thermal resistance of clothing may be more sensitive to PMV(predicted mean vote) than metabolic rate because of large deviation among maritime polices. The distribution of human factor is right long-tailed than standard normal distribution.

본 연구에서는 PMV기반-공조시스템 설계를 위한 기초자료 조사를 목적으로 6가지 물리적/주관적 온열요소의 특성을 평가하였다. 물리적 온열요소의 평가에서는 25톤 함정의 조타실과 통신실, 100톤 함정의 기관실에서 열적 불만족이 발생할 수 있었다. 착의상태 및 활동상태 항목은 육상 실내건축의 내용을 선상 근무에 맞게 수정하여 이용하였다. 주관적 온열요소 중 의닦의 열 저항치는 모든 함정의 선실에서 승조원 사이의 편차가 커서 신진대사량에 비해 온열평가에 미치는 영향이 더 민감한 것으로 나타났다. 주관적 온열요소의 분포는 대체로 표준 정규분포보다 오른쪽으로 꼬리가 긴 비대칭분포를 보였다.

Keywords