초록
사서직의 업무변화는 도서관패러다임의 변화와 직결된다. 이러한 변화를 자각하고, 신속히 업무에 반영하는 것은 사서직의 경쟁력과 직결된 문제이다. 본 연구에서는 도서관법과 기준, 담당부서 및 정책, 직무분석을 통하여 1970-80년대의 업무내용과 2000년대의 업무를 비교분석하였다. 결과 사서업무는 관리업무의 최소화, 이용자그룹의 다양화, 세분화에 맞추어 자료구비와 전문적 정보서비스를 마련하고 있다. 나아가 환경변화에 따른 디지털도서관업무의 급증에 대비하여 디지털 자료구비, 보존, 원격접근, 공용에 대한 업무가 증가하고 있다.
The evolution of librarian job is influenced by the change of paradigm in library. in theses days, a "good job" is the job that is sensing the changes and applying them in the field. The research is the comparison between '70s and 80s' and 21st century's tasks as a librarian; the law of library, the standards, the influence of department on library and job analysis. The results; the number of technical services have been reduced while professional information services increased as well as media resources. This is because they are trying to satisfy all kind of users. The librarians are acquiring of digital resources, preserving the resources, preparing on-line access, cooperating with other information centers to adjust the great increase of work in digital library.