구체와 추상을 연결하는 모델의 중재기능 분석

An Analysis of Mediation Function between Concrete and Abstract of the Model

  • 발행 : 2005.02.01

초록

학생들이 수학을 추상적인 교과로 인식하여 학습에 흥미를 잃거나 실세계 문제를 해결하는 능력이 부족하다는 점이 문제시되어 왔다. 이에 본 연구에서는 사례연구 방법으로 학생들이 모델링 활동을 하는 과정에서 개발하는 모델이 구체와 추상을 연결하는 중재 기능을 할 수 있는지를 조사하였다. 연구결과, 학생들이 개발하는 모델은 탈맥락화 된 추상적 실체라기보다는 구체와 추상이 연결된 관계 망인 상황화된 추상의 영역에 위치하고 있었다. 그러므로 이 모델은 구체와 추상을 연결하는 중재기능을 할 수 있고, 학생들의 모델링 경험이 실세계 문제를 해결하는 능력을 향상시킬 수 있다고 볼 수 있다.

There have been raised the question that students have been of no interst in mathematcs and incompetent for solving real world problem because students have been recognized mathematcs as abstract knowldege. We research whether students' modeles developed in modeling activity can mediate between concrete and abstract. The analysis of our case study revealed that students' modeles aren't decontextualized abstraction but is located in situated abstraction that is a network connecting between concrete and abstract. Thus, these modeles are a tool mediating between concrete and abstract. Also, students' modeling activities can provide students with the opportunity of being competent for solving real world problem.

키워드