DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development of Evaluation Model for Undergraduate Students' Information Literacy

대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구

  • Published : 2005.12.01

Abstract

This study is aimed to evaluate the undergraduate students' information literacy, examine the current level of their capability of using information, and make a evaluation model to develop information literacy. Information literacy consists of six fields information resources, information needs, information search, information analysis, information technology and presentation, and Information ethics. Based on the result of statistic factor analysis, the integrated evaluation model of information literacy, evaluation factor, and evaluation procedure can be suggested based on the instruction guidance.

본 연구는 정보활용능력의 기준과 범위를 설정하여 평가영역 및 평가문항을 설계함과 동시에 대학생들의 현재 정보활용능력의 수준을 진단하고 분석하여 정보활용능력 개발을 위한 평가모형을 제시하는데 목적이 있다. 실증적인 연구를 위해 정보활용능력 웹 평가사이트를 설계하여 학부학생을 대상으로 정보활용능력을 측정하였다. 정보활용능력 구성영역을 통계적 요인분석을 통해 정보자원 영역, 정보요구 영역, 정보검색 영역. 정보분석 영역, 정보기술 및 표현 영역, 정보윤리 영역임을 밝혀내었고, 기초환경 요인, 자가진단 요인, 영역별 요인, 정보활용능력 총점 요인 및 문항분석을 통해 평가설계 요소와 평가절차, 영역별, 수준별 교육 및 평가지침을 제시하였으며, 이를 근거로 정보활용능력의 통합적 평가모형을 개발하였다.

Keywords

References

  1. 강혜영. 2002. 정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구. '한국문헌정보학회지', 29:305-343
  2. 한국교육학술정보원. 2002a. '일반 국민 ICT 활용능력 기준의 표준화 및 교육과정 상세화 연구'. 연구보고서. 정책연구과제 ITP 2002-1. 연구보고 CR 2002-3. 서울: 한국교육학술정보원
  3. __. 2002b. '교원 ICT 활용능력 기준의 표준화 및 교육과정 상세화 연구'. 연구보고서. 정책연구과제 ITP 2002-2. 연구보고 CR 2002-4. 서울: 한국교육학술정보원
  4. __. 2002c. '학생 ICT 활용능력 기준의 표준화 및 교육과정 상세화 연구'. 연구보고서. 정책연구과제 ITP 2002-3. 연구보고 CR 2002-5. 서울: 한국교육학술정보원
  5. 박온자: 1998. 원격 정보이용교육에 관한 연구: 대학도서관 웹 페이지에 수록된 내용을 중심으로. '한국문헌정보학회지', 32(4): 31-52
  6. 이명희. 2001. 웹 기반 학습이론에 근거한 웹기반 도서관 이용자 교육모델에 관한 연구. '한국도서관정보학회지', 32(2): 165-185
  7. 이창수, 김신영 .2003. 정보이용능력 교육 프로그램 개발을 위한 대학구성원간 협력방안 연구. '情報管理學會誌', 20(1): 232-257
  8. 이현실. 2004. 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목 개발 연구. '한국문헌정보학회지', 38(2): 303-322
  9. 장혜란. 1989. 도서관 이용교육 효과의 집단별 차이에 관한 연구. '圖書館學', 17: 261-273
  10. 정동열. 1992. '문헌정보학 연구방법론'. 서울: 구미무역
  11. 日本圖書館協會 圖書館利用敎育委員. 2001. '圖書館利用敎育ダイトライン合冊版: 圖書館における情報リテラン;支援サビスのために'. 東京: 日本書館協會
  12. Association of College and Research Libraries. 2003. Assessing Student Learning Outcomes for Information Literacy Instruction in Academic Institutions. Avery, E. F. ed. IL: American Library Association
  13. __. 2000. Information Literacy Competency Standards for Higher Education. [cited 2004. 8].
  14. Australian and New Zealand Institute for Information Literacy. 2004. Australian and New Zealand Information Literacy Framework: Principles, Standards and Practice. 2nd ed. Bundy, A ed. Adelaide: Austrian and New Zealand Institute for Information Literacy
  15. Bigblue. 2002. Manchester Metropolitan University Library and Leeds University Library.[Cited 2003.12].
  16. Breivik, P. S. 1999. 'Information Literacy: Revolution in Education.' Reference service Review, 27(3): 271-275 https://doi.org/10.1108/00907329910283412
  17. Bruce, C. 1997. The Seven Faces of Information Literacy. Adelaide: Auslib
  18. California State University. 2000. CSU Information Competence Survey Report. California State University Chancellor's Office and the CSU Information Competence Assessment Task Force
  19. Doyle, C. S. 1992. 'Outcome measures for information literacy within the national education goals of 1990.' Final Report to National forum on Information literacy. ED351033
  20. Kent State University. 2005. Project SAILS. [cited 2004. 12.5]
  21. Library Instruction Round Table. [cited 2003. 12].
  22. Library Orientation EXchange(LOEX). [cited 2003. 12].
  23. Maughan, P. D. 2001. 'Assessing information literacy among undergraduates: a discussion of the literature and the university of california-berkeley assessment experience.' College and Research Libraries. 620):71-85
  24. O'Connor, L. G & C. J. Radcliff & J. A. Gedeon. 2002. 'Applying systems design and item response theory to the problem of measuring information literacy skills.' College and Research Libraries. November: 528-543
  25. __. 2001. Assessing Information Literacy Skills: Developing a Standardized Instrument for Institutional and Longitudinal Measurement. ACRL TechNational Conference. Denver: Colorado
  26. Smally, T. N. 2003. The Bay Area Community College Information Competency Assessment Project. [cited 2005. 2. 3].
  27. Society of College and National & Uni versity Libraries. 1999. Information Skills in Higher Education: a SCONUL Position Paper. [cited 2003.9.20]
  28. Stufflebeam, D. L. 1971. 'The relevance of CIPP evaluation model for educational accountability.' Journal of Research and Development in Education. 5(1):19-25
  29. Stufflebeam, D. L. & G. Madaus & T. Kellaghan. 2000. Evaluation Models: Viewpoints on Educational and Human Services Evaluation. Boston: Kluwer Academic
  30. UCLA library Instructional Services Advisory Committee. 2001. UCLA Library Information Competence at UCLA: Report of a Survey Project

Cited by

  1. A Study on the Evaluation of Information Literacy Program and the Development Ofits Design Principle vol.41, pp.4, 2010, https://doi.org/10.1633/JIM.2010.41.4.023
  2. A Study on the Relevance Judgement of College Students in Problem Solving Process vol.31, pp.1, 2014, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.1.189
  3. A Study on the Relationship Between the Self-efficacy on the Information Literacy and the Level of Academic Achievement vol.28, pp.3, 2011, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.3.031
  4. A Study on the Development and Validation of the Information Literacy Test by Guilford's Structure of Intellect Model vol.47, pp.2, 2013, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.2.181
  5. An Exploration of Curriculum Development Directions Through an Analysis of University Students’ Awareness of Core Competence pp.2243-7908, 2019, https://doi.org/10.1007/s40299-018-00429-x