초록
지능망과 이동 통신 시장의 활성화로 차세대 지능망 서비스를 구현함에 있어 이동 서비스 가입자 및 이동 서비스 이용자 등의 서비스 수요가 더욱 증가될 것이 고려되어야 한다. 따라서, 본 논문에서는 가장 많이 사용되는 지능망 서비스중의 하나인 착신 과금 서비스에 대량호를 처리할 수 있는 호 대기 기능을 추가하여 호 성공률을 높이고, 서비스 가입자의 범위를 기존의 유선망 가입자뿐만 아니라 이동 단말을 소유한 무선망 가입자까지 확장하여 가입자의 이동성을 고려한 Global Service Logic을 설계한다. 또한 서비스에 가입된 각 가입자 단말기들의 위치 정보를 관리하여, 그들의 이동에 따른 동적 그룹핑을 수행하는 Queue Manager의 구조 및 동작 메커니즘을 설계하며, 호 시도율과 drop rate에 따라 필요한 큐의 적정 크기와 이에 대한 큐에서의 대기 시간을 제시한다.
As today's market share of Intelligent Network (IN) service and wireless tele-communication is growing rapidly, the increment in service requests of wireless IN service subscribers and users has to be taken into account for implementing advanced IN services. In this paper, we design Global Service Logic for IN Freephone service, which is one of the commercially most interesting IN services, applied call queuing service feature with mass call processing to enhance call completion rate by considering the mobility of wireless service subscribers with mobile terminals as well as existing wireline service subscribers. Due to the location management of each IN subscribers 'mobile terminals, we design the structure and operation mechanism of Queue Manager which adjusts dynamically service subscribers groups according to their mobility. We optimize the queue size according to the call attempt rate and drop rate, and present the appropriate waiting time in the queue.