Optimization of Membrane Separation System for Carbon Dioxide Recovery from Combustion Gases

연소기체로부터 이산화탄소 회수를 위한 막 분리 공정의 최적화

  • Han, Myungwan (Department of Chemical Engineering, Chungnam National University) ;
  • Kim, Miyoung (Department of Chemical Engineering, Chungnam National University) ;
  • Kim, Beom-Sik (Chemical Process and Engineering Center, KRICT)
  • 한명완 (충남대학교 화학공학과) ;
  • 김미영 (충남대학교 화학공학과) ;
  • 김범식 (한국화학연구원 화학공정연구센터)
  • Received : 2004.08.20
  • Accepted : 2004.11.19
  • Published : 2005.04.30

Abstract

Five stage enriching membrane system for separating combustion gas (air 90%, $CO_2$ 10%) was proposed and simulated by using Aspen plus and Excel. The system recovers 90% $CO_2$ of the combustion gas and the purity of $CO_2$ recovered was more than 99%. Optimization yields a reduction in membrane area as well as operating and capital cost. Retentate concentration and permeate pressure of each stage were chosen as optimization variables. By analyzing the optimization results, we derived several design guide lines for the enriching membrane system.

공기 중의 이산화탄소가 10% 함유된 연소가스를 5단의 다단 농축 막분리 시스템을 이용하여 분리하는 것을 Aspen plus와 Excel을 이용하여 모사하였다. 분리된 이산화탄소의 농도는 99% 이상, 이산화탄소 제거 효율을 90% 이상으로 하였다. 이때 최적화 변수를 각 단의 압력, 각 단에서의 잔여물 농도로 하였고 각 단의 막 면적의 합과 막 분리시스템의 장치비와 운전비를 고려한 목적함수를 제안하여 최적화를 행하였다. 최적화 결과, 기존 설계에 비해 막 면적 및 총괄 소요비용을 절감할 수 있었으며, 이를 바탕으로 다단농축 막분리 시스템의 설계지침을 얻었다.

Keywords

Acknowledgement

Grant : 이산화탄소 저감 및 처리기술 개발

Supported by : 과학기술부

References

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