Abstract
In this paper we evaluate the Korean e-government portal and linked web sites, based on usability. We pick a set of 18 representative government sites, and consider two approaches of type-I and type-II testing with different questionnaires. We ask users two questions at each site, regarding simple facts. We count a task as successful if the user find the right answer for fact questions. In type-I testing, after users have finished working with a site, we give them a post-test questionnaire asking them to rate the site in 16 different areas, in order to calculate the site rating. In type-II testing, we investigate page design, contents design, and site design of the web sites.
본 논문에서는 대한민국 전자정부 포털사이트와 링크된 웹사이트를 유용성이란 관점에서 평가한다. 18개의 대표적인 정부 웹사이트를 선정하고, 이용자가 웹사이트에서 정답을 찾을 수 있는 과제를 수행하게 한 후, 이용자 만족도를 측정한다. 유용성 평가를 위하여 두 가지 유형의 설문지를 사용하는데 유형 1은 16개의 평가 문항으로 구성되며, 유형 2는 페이지 디자인, 콘텐츠 디자인, 사이트 디자인의 세 항목에 대한 세부 문항으로 구성된다.