Semiotic Approach to the Korean Wedding Ceremony : Myth of Romantic Love and Gender Role Ideology

결혼 의례의 기호학적 분석 : 낭만적 사랑의 신화와 성 역할 이데올로기

  • Kim, Soo-Ah (Department of Communication, Seoul National University) ;
  • Lee, So-Yeon (Department of Communication, Seoul National University)
  • 김수아 (서울대학교 언론정보학과) ;
  • 이소연 (서울대학교 언론정보학과)
  • Published : 2005.02.07

Abstract

This study focused on the wedding ceremony. It was considered as important social text containing cultural codes of Korean society related gender system. Using the concepts of 'Myths', introduced by Barthes, this study analysed every procedure of wedding ceremony prevailed contemporary Korea. Romantic Love, creation of the ideology system of Western bourgeois and peculiar Confucian ideas about gender structure in Korean patriarchy system are both important frames determined wedding culture in Korea society. Thus this study divided wedding ceremony into displaying sphere and non-displaying sphere. Then, displaying sphere was framed by myth of romantic love, but non-displaying sphere was framed by traditional Confucian ideas. And, the transformation of contemporary wedding ceremony has the nature of kitsch, related the radical change of Korean class structure, also it worked as myth reveled up the unequality of present gender system.

이 연구는 하나의 관습화된 제도로서 당연시되는 결혼식 의례를, 젠더를 둘러싸고 있는 우리 사회의 문화적 코드들을 담고 있는 중요한 사회적 텍스트로 간주하고, 한국의 결혼식 의례와 그 절차에 대한 신화 분석을 수행했다. 서구의 근대적 이데올로기의 신물인 낭만적 사랑의 신화와 함께 유교적 전통하에서의 한국적 가부장제 이데올로기는 현재 한국의 결혼 문화를 중층적으로 결정짓는 중요한 틀이다. 이 연구에서는 우리 사회의 결혼식을 전시 영역과 비전시 영역으로 구분하고, 전시 영역의 서구적 사랑의 각본과 비전시 영역의 전통적 유교 이데올로기 각본을 분석하여 각 영역들이 젠더 관계를 어떻게 신화적으로 재구성하는가를 살펴보았다. 또한 1980년대 들어 나타난 결혼식의 변형들이 한국 사회에서의 신분 상승 욕구와 관련된 키치적 성격을 띠는 동시에 젠더 불평등 관계를 은폐하는 신화의 기능을 하고 있음을 밝혔다.

Keywords